PIETER JAN DIJKMAN

Pieter Jan Dijkman

e: [email protected]
t: 070 342 48 79
aanwezig: maandag tot en met vrijdag

Over Pieter Jan Dijkman

Drs. P.H.J. Dijkman (1980) is sinds april 2017 directeur van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA. Hij studeerde politieke geschiedenis en journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen en ontving een beurs van het wetenschappelijk onderwijsfonds Radboudstichting voor een aanvullend jaar politieke filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Tijdens zijn studententijd vervulde hij diverse bestuursfuncties. Van 2006 tot 2010 was hij politiek redacteur bij het Reformatorisch Dagblad. Van april 2010 tot april 2017 was hij werkzaam bij het WI als hoofdredacteur van Christen Democratische Verkenningen, het politiek- kwartaaltijdschrift van het WI. Ook is hij bezig met een proefschrift over het debat over de legitimiteit van christelijke politiek tussen 1920 en 1960 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Redactie Christen Democratische Verkenningen

2017

• Evert Jan van Asselt, Peter Cuyvers, Jan Jacob van Dijk en Pieter Jan Dijkman (red.), Christen Democratische Verkenningen. De toekomst van politieke partijen. Amsterdam: Boom. CDV lente 2017.

2016

• Geerten Boogaard, Pieter Jan Dijkman, René Munnik en Martijntje Smits (red.), Christen Democratische Verkenningen. Burgerschap in een technodemocratie. Amsterdam: Boom. CDV herfst 2016.
  • Femmy Bakker, Theo Brinkel, Pieter Jan Dijkman en Jos Wienen (red.), Christen Democratische Verkenningen. Op de vlucht... En dan? Amsterdam: Boom. CDV lente 2016

2015

• Pieter Jan Dijkman, Annemarie Hinten, Gerrit de Jong en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. De belofte van het christelijk-sociaal denken. Amsterdam: Boom. CDV herfst 2015.
  • Petra van der Burg, Pieter Jan Dijkman, Erik van de Loo en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: in de greep van angst. Amsterdam: Boom. CDV lente 2015.

2014

• Pieter Jan Dijkman, Valerie Frissen en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: over de macht van Big Data. Amsterdam: Boom. CDV herfst 2014.
  • Theo Boer, Pieter Jan Dijkman, Paul van Geest en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: over de beheersing van leven en dood. Amsterdam: Boom. CDV lente 2014.

2013

• Pieter Jan Dijkman, Gerrit de Jong en Muel Kaptein (red.), Christen Democratische Verkenningen. De macht van de moraal. Amsterdam: Boom. CDV herfst 2013.
  • Pieter Jan Dijkman, Wim van de Donk en Rien Fraanje (red.), Christen Democratische Verkenningen. Het appel op de vitale samenleving. Amsterdam: Boom. CDV lente 2013.

2012

• Erik Borgman, Pieter Jan Dijkman en Paul van Geest (red.), Het christelijke in de Nederlandse politiek, Amsterdam: Boom. CDV herfst 2012.
  • Pieter Jan Dijkman, Frank van den Heuvel en Jules Kortenhorst (red.), Duurzaam denken, duurzaam doen, Amsterdam: Boom. CDV lente 2012.

2011

• Hubert Beusmans, Pieter Jan Dijkman, Ab Klink en Jan Willem Sap (red.), Migratie in een open samenleving, Amsterdam: Boom. CDV herfst 2011.
  • Pieter Jan Dijkman, Hans-Martien ten Napel, Maarten Neuteboom en Henk Vroom (red.), De last van gelijkheid, Amsterdam: Boom. CDV zomer 2011.
  • Govert Buijs, Pieter Jan Dijkman en Frank van den Heuvel (red.), Populisme in de polder, Amsterdam: Boom. CDV lente 2011.

2010

• Pieter Jan Dijkman, Jos van Gennip en Raymond Gradus (red.), De Balkenende-balans, Amsterdam: Boom. CDV winter 2010.
  • Pieter Jan Dijkman, Jean Penders en Jan Schinkelshoek (red.), Het andere Midden-Oosten, Amsterdam: Boom. CDV zomer 2010.

Redactionele commentaren en interviews CDV

2017

• Dijkman, P.J. 'Ter introductie' in: Evert Jan van Asselt, Peter Cuyvers, Jan Jacob van Dijk en Pieter Jan Dijkman (red.), Christen Democratische Verkenningen. De toekomst van politieke partijen. Amsterdam: Boom. CDV lente 2017.
  • Dijkman, P.J. 'Politieke partijen hebben een nieuw elan nodig' (met Evert Jan van Asselt, Peter Cuyvers en Jan Jacob van Dijk) 'Ter introductie' in: Evert Jan van Asselt, Peter Cuyvers, Jan Jacob van Dijk en Pieter Jan Dijkman (red.), Christen Democratische Verkenningen. De toekomst van politieke partijen. Amsterdam: Boom. CDV lente 2017.
  • Dijkman, P.J. (met Jan Prij) 'Politieke partijen moeten democratische waarden herontdekken' In gesprek met Kris Deschouwer, in: Evert Jan van Asselt, Peter Cuyvers, Jan Jacob van Dijk en Pieter Jan Dijkman (red.), Christen Democratische Verkenningen. De toekomst van politieke partijen. Amsterdam: Boom. CDV lente 2017

2016

• Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Femmy Bakker, Theo Brinkel, Pieter Jan Dijkman en Jos Wienen (red.), Christen Democratische Verkenningen. Op de vlucht… En dan? Amsterdam: Boom, lente 2016.
    • Dijkman, P.J. (met Femmy Bakker, Theo Brinkel en Jos Wienen) ‘Deltaplan voor integratie van vluchtelingen vereist’ in: Femmy Bakker, Theo Brinkel, Pieter Jan Dijkman en Jos Wienen (red.), Christen Democratische Verkenningen. Op de vlucht… En dan? Amsterdam: Boom, lente 2016.
    • Dijkman, P.J. ‘Een verantwoordelijk bestuur geeft burgers een stem’ in: Femmy Bakker, Theo Brinkel, Pieter Jan Dijkman en Jos Wienen (red.), Christen Democratische Verkenningen. Op de vlucht… En dan? Amsterdam: Boom, lente 2016.
    • Dijkman, P.J. (met Jan Prij) ‘Het wordt een dubbeltje op zijn kant’ In gesprek met Jonathan Holslag’ in: Femmy Bakker, Theo Brinkel, Pieter Jan Dijkman en Jos Wienen (red.), Christen Democratische Verkenningen. Op de vlucht… En dan? Amsterdam: Boom, lente 2016.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Rien Fraanje, Jan Prij en Martijn van der Steen (red.), Christen Democratische Verkenningen. Glokalisering: lokale eigenheid in een globale wereld. Amsterdam: Boom, zomer 2016.
    • Dijkman, P.J. (met Jan Prij) ‘Nabijheid en samenwerking als bron van innovatie’ In gesprek met Wim van de Donk in: Rien Fraanje, Jan Prij en Martijn van der Steen (red.), Christen Democratische Verkenningen. Glokalisering: lokale eigenheid in een globale wereld. Amsterdam: Boom, zomer 2016.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Geerten Boogaard, Pieter Jan Dijkman, René Munnik en Martijntje Smits (red.), Christen Democratische Verkenningen. Burgerschap in een technodemocratie. Amsterdam: Boom, herfst 2016.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Paul van Geest, Maarten Neuteboom en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Hoop als politieke deugd. Amsterdam: Boom, winter 2016.

2015

• Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Pieter Jan Dijkman, Annemarie Hinten, Gerrit de Jong en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. De belofte van het christelijk-sociaal denken. Amsterdam: Boom. CDV herfst.
    • Dijkman, P.J. ‘Intermezzo Henk van Zuthem ‘Verantwoordelijkheid is een opdracht’’ in: Pieter Jan Dijkman, Annemarie Hinten, Gerrit de Jong en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. De belofte van het christelijk-sociaal denken. Amsterdam: Boom. CDV herfst.
    • Dijkman, P.J. ‘Intermezzo Maurice Limmen ‘We moeten opkomen voor de kleine luyden’’ in: Pieter Jan Dijkman, Annemarie Hinten, Gerrit de Jong en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. De belofte van het christelijk-sociaal denken. Amsterdam: Boom. CDV herfst.
    • Dijkman, P.J. ‘Intermezzo Lans Bovenberg ‘Economie draait om relaties’’ in: Pieter Jan Dijkman, Annemarie Hinten, Gerrit de Jong en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. De belofte van het christelijk-sociaal denken. Amsterdam: Boom. CDV herfst.
    • Dijkman, P.J. ‘Intermezzo Imma Zandbergen ‘Goeddoen doet goed’’ in: Pieter Jan Dijkman, Annemarie Hinten, Gerrit de Jong en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. De belofte van het christelijk-sociaal denken. Amsterdam: Boom. CDV herfst.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Paul van Geest, Maarten Neuteboom en Johan Snel (red.), Christen Democratische Verkenningen. Geloven in vrijheid. Amsterdam: Boom. CDV zomer.
    • Dijkman, P.J. en M. Neuteboom ‘In gesprek met Ahmed Aboutaleb’ in: Paul van Geest, Maarten Neuteboom en Johan Snel (red.), Christen Democratische Verkenningen. Geloven in vrijheid. Amsterdam: Boom. CDV zomer.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Petra van der Burg, Pieter Jan Dijkman, Erik van de Loo en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: in de greep van angst. Amsterdam: Boom. CDV lente.
    • Dijkman, P.J. ‘Intermezzo Ria de Korte-Verhoef ‘De dood wordt vaak angstig weggeduwd’’ in: Petra van der Burg, Pieter Jan Dijkman, Erik van de Loo en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: in de greep van angst. Amsterdam: Boom. CDV lente.
    • Dijkman, P.J. ‘Intermezzo Ruud Stiemer. ‘Weg uit angst en eenzaamheid’’ in: Petra van der Burg, Pieter Jan Dijkman, Erik van de Loo en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: in de greep van angst. Amsterdam: Boom. CDV lente.
    • Dijkman, P.J. ‘Intermezzo Vamik Volkan ‘Leer verschil te maken tussen realistische gevaren en ingebeelde angsten’’ in: Petra van der Burg, Pieter Jan Dijkman, Erik van de Loo en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: in de greep van angst. Amsterdam: Boom. CDV lente.

2014

• Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Ben Bot, Theo Brinkel en Maarten Neuteboom (red.), Christen Democratische Verkenningen. Nederland in de wereld. Amsterdam: Boom. CDV winter.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Pieter Jan Dijkman, Valerie Frissen en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: over de macht van Big Data. Amsterdam: Boom. CDV herfst.
    • Dijkman, P.J. (met V. Frissen en J. Prij). ‘Kan de mens antwoorden en hoe?’ in: Pieter Jan Dijkman, Valerie Frissen en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: over de macht van Big Data. Amsterdam: Boom. CDV herfst.
    • Dijkman, P.J. (met J. Prij). In gesprek met Jacob Kohnstamm. in: Pieter Jan Dijkman, Valerie Frissen en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: over de macht van Big Data. Amsterdam: Boom. CDV herfst.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Peter Cuyvers, Albert Jan Kruiter en Maarten Neuteboom (red.), Christen Democratische Verkenningen. Allemaal even decentraal graag! Amsterdam: Boom. CDV zomer.
    • Dijkman, P.J. (met M. Neuteboom). In gesprek met Piet Hein Donner. In: Peter Cuyvers, Albert Jan Kruiter en Maarten Neuteboom (red.), Christen Democratische Verkenningen. Allemaal even decentraal graag! Amsterdam: Boom. CDV zomer.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Theo Boer, Pieter Jan Dijkman, Paul van Geest en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: over de beheersing van leven en dood. Amsterdam: Boom. CDV lente.
    • Dijkman, P.J. (met Th. Boer, P. van Geest en J. Prij). ‘Leven als gave en opgave’ in: Theo Boer, Pieter Jan Dijkman, Paul van Geest en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: over de beheersing van leven en dood. Amsterdam: Boom. CDV lente.
    • Dijkman, P.J. (met J. Prij). In gesprek met Petra de Jong, in: Theo Boer, Pieter Jan Dijkman, Paul van Geest en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: over de beheersing van leven en dood. Amsterdam: Boom. CDV lente.
    • Dijkman, P.J. (met J. Prij). In gesprek met Carlo Leget, in: Theo Boer, Pieter Jan Dijkman, Paul van Geest en Jan Prij (red.), Christen Democratische Verkenningen. Biopolitiek: over de beheersing van leven en dood. Amsterdam: Boom. CDV lente.

2013

• Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Lans Bovenberg, Maarten Neuteboom en Paul Schenderling (red.), Christen Democratische Verkenningen. Economie als dienst aan het goede leven. Amsterdam: Boom. CDV winter.
    • Dijkman, P.J., G. de Jong en M. Kaptein. ‘Tot een voorbeeld zult gij blijven’  in: Pieter Jan Dijkman, Gerrit de Jong en Muel Kaptein (red.), Christen Democratische Verkenningen. De macht van de moraal. Amsterdam: Boom. CDV herfst.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Pieter Jan Dijkman, Gerrit de Jong en Muel Kaptein (red.), Christen Democratische Verkenningen. De macht van de moraal. Amsterdam: Boom. CDV herfst.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Johan van de Gronden, Bart van Horck en Maarten Neuteboom (red.), Christen Democratische Verkenningen. Het uur van Europa. Amsterdam: Boom. CDV zomer.
    • Dijkman, P.J. ‘Ter introductie’ in: Pieter Jan Dijkman, Wim van de Donk en Rien Fraanje (red.), Christen Democratische Verkenningen. Het appel op de vitale samenleving. Amsterdam: Boom. CDV lente.
    • Dijkman, P.J. ‘Koester de autonomie van de burgerlijke sfeer’ in: Pieter Jan Dijkman, Wim van de Donk en Rien Fraanje (red.), Christen Democratische Verkenningen. Het appel op de vitale samenleving. Amsterdam: Boom. CDV lente.

2012

• Erik Borgman, Pieter Jan Dijkman en Paul van Geest 'Het christelijke geloof als steen des aanstoots in de politiek', in: Erik Borgman, Pieter Jan Dijkman en Paul van Geest (red.), Het christelijke in de Nederlandse politiek, Amsterdam: Boom 2012. CDV herfst
    • Pieter Jan Dijkman en Jan Prij "Het ontbreekt de politieke elite aan 'liefde voor het volk'', in gesprek met Gabriël van den Brink', in: Erik Borgman, Pieter Jan Dijkman en Paul van Geest (red.), Het christelijke in de Nederlandse politiek, Amsterdam: Boom 2012. CDV herfst
    • Pieter Jan Dijkman en Jules Kortenhorst ''Ik ben niet van de symboolpolitiek', in gesprek met minister Verhagen', in: Pieter Jan Dijkman, Frank van den Heuvel en Jules Kortenhorst (red.), Duurzaam denken, duurzaam doen, Amsterdam: Boom 2012, pp. 66-73. CDV lente
    • Pieter Jan Dijkman, Frank van den Heuvel en Jules Kortenhorst, 'Duurzaamheid is een kwestie van gezamenlijke verantwoordelijkheid', in: Pieter Jan Dijkman, Frank van den Heuvel en Jules Kortenhorst (red.), Duurzaam denken, duurzaam doen, Amsterdam: Boom 2012, pp. 30-39. CDV lente.

2011

• Pieter Jan Dijkman en Maarten Neuteboom, 'Wij zijn meer dan ons brein', in gesprek met Herman van Praag, in Rob van de Beeten, Teun van der Linden en Maarten Neuteboom (red.), Menselijke waardigheid, Amsterdam: Boom 2011, pp. 91-96. CDV winter
    • Hubert Beusmans en Pieter Jan Dijkman, ‘Migratie als christendemocratische uitdaging’, in: Hubert Beusmans, Pieter Jan Dijkman, Ab Klink en Jan Willem Sap (red.), Migratie in een open samenleving, Amsterdam: Boom 2011, pp. 22-31. CDV herfst
    • Pieter Jan Dijkman, Hans-Martien ten Napel, Maarten Neuteboom en Henk Vroom, ‘Naar een herwaardering van gelijkheid’, in: Pieter Jan Dijkman, Hans-Martien ten Napel, Maarten Neuteboom en Henk Vroom (red.), De last van gelijkheid, Amsterdam: Boom 2011, pp. 28-38. CDV zomer
    • Pieter Jan Dijkman, ‘Populisme als uitdaging’, in: Govert Buijs, Pieter Jan Dijkman en Frank van den Heuvel (red.), Populisme in de polder, Amsterdam: Boom, 2011, pp. 26-34. CDV lente.

2010

• Pieter Jan Dijkman en Raymond Gradus, ‘De calculerende burger voorbij’, in: Pieter Jan Dijkman, Jos van Gennip en Raymond Gradus (red.), De Balkenende-balans, Amsterdam: Boom, 2010, pp. 16-25. CDV winter
    • Pieter Jan Dijkman, ‘’Er is veel gebeurd om Nederland toekomstbestendiger te maken’, in gesprek met Jan Peter Balkenende’, in: Pieter Jan Dijkman, Jos van Gennip en Raymond Gradus (red.), De Balkenende-balans, Amsterdam: Boom, 2010, pp. 44-56. CDV winter
    • Pieter Jan Dijkman, ‘’We hebben de diepte van de sociaal-culturele crisis onderschat’, in gesprek met Lans Bovenberg en Ab Klink’, in: Pieter Jan Dijkman, Jos van Gennip en Raymond Gradus (red.), De Balkenende-balans, Amsterdam: Boom, 2010, pp. 67-77. CDV winter
    • Pieter Jan Dijkman, ‘Groene scheuten in het Midden-Oosten’, in:  Pieter Jan Dijkman, Jean Penders en Jan Schinkelshoek (red.), Het andere Midden-Oosten, Amsterdam: Boom, 2010, pp. 16-28. CDV zomer
    • Pieter Jan Dijkman, ‘De opkomst van het postislamisme, in gesprek met Asef Bayat’, in: Pieter Jan Dijkman, Jean Penders en Jan Schinkelshoek (red.), Het andere Midden-Oosten, Amsterdam: Boom, 2010, pp. 40-47. CDV zomer

Overige publicaties (selectie)

2009

• Pieter Jan Dijkman, ‘De kleine luyden’ in: Herman Paul, Bart Wallet en George Harinck ed., Het gereformeerde geheugen. Protestantse herinneringsculturen in Nederland, 1850-2000 (Bert Bakker, Amsterdam 2009) 153-162.

2004

• Pieter Jan Dijkman, ‘Of wij niet moeten komen tot een ziel. Vrijzinnige protestanten en de Reformatie-herdenking van 1917’ in: Herman Paul, Bart Wallet en George Harinck ed., De Reformatie-herdenking van 1917. Historische beeldvorming en religieuze identiteitspolitiek in Nederland (Meinema, Zoetermeer 2004) 120-139.

2003

• Peter Bootsma en Pieter Jan Dijkman, ‘Den Uyl wilde niet vallen. De besluitvorming in de ministerraad over de grondpolitiek in maart 1977’ in: Jaarboek parlementaire geschiedenis 2003 (Sdu, Den Haag 2003) 102-112.