09 oktober 2009

Geslaagd symposium over fiscaliteit

Op 7 oktober heeft het WI in samenwerking met het Centre for European Studies (CES) een symposium gehouden naar aanleiding van het onlangs verschenen WI-rapport “Een sociale vlaktaks. Naar werkbare en begrijpelijke inkomstenbelastingen”.

\r\n\

Prof. dr. C.A. (Flip) de Kam, hoogleraar RUG en prof. dr. R.H.J.M. (Raymond) Gradus,directeur van het WI voor het CDA en auteur van het rapport hielden een inleiding en gingen vervolgens met elkaar en met de zaal in discussie. De heer prof. dr. C. P. Veerman (voorzitter van het WI bestuur) leidde de discussie.

De Kam benadrukte het denivellerende karakter van dit voorstel en stelde dat de vereenvoudiging van het loonbegrip ook zonder vlaktaks kan geschieden. Gradus benadrukte dat de inkomenspolitieke effecten beperkt zijn en wees op de positieve gevolgen voor werkgelegenheid en ondernemerschap. De voordracht van De Kam zal t.z.t. nog verschijnen in de vakliteratuur.