03 april 2012

Hamilcar Knops in Interruptie: maak van de stad geen dorp

WI-medewerker Hamilcar Knops schreef een essay over de grote stad in Interruptie: ‘Stad zoekt mens’. In zijn bijdrage analyseert Knops de aantrekkingskracht en de eigenheid van de stad.

Waarom trekt het ‘mooiste meisje van de klas’ uit het gelijknamige tv-programma bijna altijd naar de stad om haar ambities waar te maken? En hoe kon de ‘kunst van het schudden met de billen’ met de bijbehorende muziek uitgroeien tot ons grootste muzikale exportproduct?

Steden zijn podia van verschillende, soms botsende culturen, leefstijlen en opvattingen. Dat is geen probleem, maar de essentie van de stad. Dat maakt de stad anders dan een dorp, dat veel homogener is.

Dat vraagt in de stad om een maatschappelijke ordening die ruimte laat voor verschil en mensen de kans biedt zich met gelijkgezinden te organiseren. Door de hele stad heen, niet alleen beperkt tot de wijk. Te vaak willen beleidsmakers echter van de wijk een dorp maken. Dat is onterecht. Beter is het om niet de wijk, maar de mensen zelf centraal stellen binnen de hele stedelijke omgeving.

Andere publicaties van Hamilcar Knops over de grote steden zijn:

De stad terug aan de mensen (WI-rapport uit 2009)

Prachtwijken kun je niet maken (opinie-artikel in Trouw van 16 april 2009, samen met Katinka Eikelenboom)

Christendemocratie is geknipt voor de stad (Christen Democratische Verkenningen 2010, nr 1)

Andere publicaties van Hamilcar Knops over de grote steden zijn:

De stad terug aan de mensen (WI-rapport uit 2009)