02 juli 2012

Minister Spies neemt rapport over woningmarkt in ontvangst

Op het verkiezingscongres afgelopen zaterdag 30 juni heeft Theo Bovens (voorzitter Wetenschappelijk Instituut voor het CDA) het eerste exemplaar van een WI publicatie over de woningmarkt overhandigd aan minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). Tevens werd een exemplaar aangeboden aan partijvoorzitter Ruth Peetoom.  De publicatie De woningmarkt in beweging II gaat in op de actuele problematiek op de woningmarkt zoals de kloof tussen kopen en huren, het scheefwonen en de discussie over de hypotheekrenteaftrek.

De woningmarkt in beweging II is een zogeheten periscoop. In de afgelopen vijf jaar heeft het Wetenschappelijk Instituut (WI) voor het CDA een groot aantal rapporten uitgebracht over bijvoorbeeld integratie, de woningmarkt, de Europese Unie en de maatschappelijke onderneming. Van die rapporten heeft het bestuur van het WI vastgesteld dat zij om een actualisering vragen tegen de achtergrond van nieuwe ontwikkelingen. De grote veranderingen op de woningmarkt sinds het rapport uit De woningmarkt in beweging uit 2008 heeft het WI doen besluiten een update van het rapport te maken. De periscoop De woningmarkt in beweging II is hier het resultaat van. Het karakter van deze periscoop houdt het midden tussen een regulier WI-rapport en een beleidsnotitie. Enerzijds wil het voortbouwend op eerder materiaal een grondige analyse geven, waardoor deze periscoop vooral aanvullend van aard is. Anderzijds worden tevens actuele beleidsmaatregelen bezien.

Foto: Dirk Hol

Foto: Dirk Hol