15 januari 2014

Pieter Omtzigt neemt pensioenrapport in ontvangst.

Na een welkomstwoord door de heer Willem Stevens (vice-voorzitter van het bestuur van het WI), die het rapport plaatste in het kader van het meerjarige programma van het WI, de vitale samenleving, gaf Raymond Gradus als auteur een toelichting op het rapport. Hij begon met de constatering dat christendemocratische politici leidend zijn geweest in de discussie over het pensioenstelsel. Vervolgens schetste hij een aantal successen en uitdagingen voor het huidige stelsel. Hij stelde dat voor het draagvlak onder het stelsel belangrijk is dat er een betere aansluiting moet komen tussen de betaalde premie en de verkregen pensioenrechten. Bovendien moet de toegenomen flexibilisering van de arbeidsmarkt in het stelsel worden verwerkt. Hij presenteerde daarna hervormingen voor een toekomstig pensioenstelsel en zette een transitiepad uiteen. Zijn presentatie treft u hier aan.

Na de in ontvangstname gaven de heren Omtzigt en Arensman een korte reactie. Beiden benadrukten het belang van het rapport en de heer Omtzigt gaf aan dat het rapport belangrijke bouwstenen bevat om mee verder te gaan. Tweede-Kamerlid Omtzigt prees het rapport omdat het doet wat de politiek nu nalaat: uitspreken hoe het pensioenstelsel er over tien jaar moet uitzien. “In de Kamer  bespreken we alleen hoe we het komend halfjaar door moeten komen”, aldus Omtzigt. Vervolgens reageerde Theo Nijman (Wetenschappelijk directeur Netspar en hoogleraar Econometrie van de Financiële Markten Tilburg University) op het rapport. Zijn presentatie treft u hier aan.  Hij benadrukte dat de voorgestelde hervormingen hard nodig zijn en zette met name vraagtekens bij het voorgestelde transitiepad. Daarna ontspon zich een levendige discussie met de aanwezige experts uit pensioenfondsen, departementen, sociale partners, uitvoerders, wetenschappers en andere instellingen.

Download hier het rapport Naar een solide en solidair pensioenstelsel of bestel een papieren exemplaar voor 10 euro. Stuur hiervoor uw adresgegevens en de naam van het rapport naar [email protected]

Beluister ook het interview met Raymond Gradus op BNR nieuwsradio.

Beluister ook het interview met Raymond Gradus op BNR nieuwsradio.