02 september 2010

Succesvolle bijeenkomst Jong WI

Op 1 september j.l. vond in het Haagse establishment Schlemmer een eerste bijeenkomst plaats van jong WI. Terwijl elders in Den Haag de fractie bijeenkwam voor een beraad over de kabinetsformatie, werd er door 25 jonge wetenschappers driftig op los gediscussieerd over de gezondheidszorg en christendemocratische uitgangspunten.\r\n\

Doel van deze bijeenkomst was om CDJA ‘ers met onderzoeksmatige belangstelling te interesseren voor een recente WI publicatie. Dit keer stond de achtergrondstudie “Gezondheidszorg” centraal, die in het kader van het rapport houdbare overheidsfinanci?n is gepubliceerd. De bedoeling van de bijeenkomst was om jonge wetenschappers kritisch te laten reflecteren op de gedachtenvorming binnen het Wetenschappelijk Instituut. Men besteedde daarbij volop aandacht aan de waardecomponent. Interessant was een debat over preventie en persoonlijke verantwoordelijkheid. Alom werd erkend dat de rol van de overheid belangrijk is, doch soms wordt overtrokken. Na afloop werd er nog driftig door gediscussieerd en meldde men zich spontaan aan voor de volgende bijeenkomst, die in het teken zal staan van het WI rapport over integratie. Het is de bedoeling om drie van dergelijke bijeenkomsten te organiseren.