Mijn vader was dokter in het Diakonessenhuis in Utrecht. Mijn moeder werkte op het blindeninstituut Bartiméus in Zeist. Thuis aan de keukentafel hoorden we hun verhalen. Over hun werk. Over de zorg voor anderen en de zorg voor elkaar. Met die verhalen gaven mijn ouders mij een les mee. In Nederland heb je de vrijheid om je eigen weg te vinden, maar ook de verantwoordelijkheid om iets van je leven te maken. Voor jezelf en voor anderen.  Die les van mijn ouders werd later mijn politieke drijfveer: de dubbele verantwoordelijkheid die we allemaal hebben. Om te zorgen voor jezelf, maar ook voor iets groters.

Als ik zie in welke fase Nederland zich bevindt, dan vind ik het mijn plicht om nu die verantwoordelijkheid te nemen. Corona heeft van ons allemaal het uiterste gevraagd. Maar als we nu doorpakken komen we samen sterker uit deze crisis. We moeten dit grondig aanpakken, want er is veel om te repareren en te verbeteren.

De belofte van Nederland was lange tijd dat wie zijn best doet om mee te doen, daarvoor wordt beloond. Het probleem van deze tijd is dat de Nederlandse belofte voor steeds meer mensen een gebroken belofte is.

Een oneerlijke economie met toegenomen onzekerheden, een ieder-voor-zich samenleving en een onbetrouwbare overheid knagen aan die belofte. Ik wil die belofte herstellen. Want Ik geloof in een Nederland, waar inzet altijd wordt beloond en waar omzien naar elkaar en respect voor de ander het antwoord zijn op egoïsme en ieder voor zich.

Als we de basis op orde brengen en nu doorpakken, zorgen we weer voor een eerlijke en sterke economie, een veilige samenleving met respect voor elkaar en een betrouwbare overheid.

Blijf op de hoogte

We houden je graag op de hoogte over alles wat wij doen voor de volgende generatie. Op die manier houden wij je up-to-date met het laatste nieuws en aankondigingen van het CDA.

* Verplicht veld

Biografie

Voor de politiek

Voordat Wopke Hoekstra de politiek inging vervulde hij tal van functies in het maatschappelijke- en bedrijfsleven. Zo werkte Hoekstra voor Shell in Berlijn en was hij voor zijn ministerschap partner bij McKinsey. In zijn vrije tijd was Hoekstra ambassadeur van het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie. Voorzitter van de Raad van Toezicht van het Amsterdamse Scheepsvaart museum en bestuurslid van de Eduardo Frei Stichting. Een stichting die jonge politici traint in opkomende democratieën.

Senator 2011 – 2017

In 2011 werd Wopke Hoekstra geïnstalleerd in de Eerste Kamer. Hij kwam als jongste senator binnen en al snel krijgt hij belangrijke portefeuilles in de commissies financiën, justitie, en buitenlandse zaken. In de tweede periode wordt Wopke Hoekstra ook vicefractievoorzitter. Voor de verkiezingen van 2017 schreef Hoekstra mee aan het verkiezingsprogramma.

Minister van Financiën 2017 – heden

Na de verkiezingsoverwinning van 2017 wordt Hoekstra Minister van financiën. Als minister zorgde Hoekstra vier jaar lang voor een solide begroting. Dat maakt het nu mogelijk om Nederland door deze crisis te helpen. Hoekstra presenteerde onder andere het Nationaal Groeifonds om onze huidige welvaart door te kunnen geven aan volgende generaties.

Privé

Wopke Hoekstra en zijn vrouw Liselot hebben samen vier kinderen en wonen in Bussum. Wopke houdt van sporten (o.a. schaatsen en hardlopen), lezen en geschiedenis.

Wil je net als Wopke doorpakken? Doneer dan nu.

QR-code niet beschikbaar