Wopke Hoekstra is minister van FinanciĆ«n in het kabinet Rutte III.

Profiel Wopke Hoekstra

Wopke Hoekstra (1975) is vice-voorzitter van de Eerste Kamerfractie van het CDA. Daarnaast is hij partner bij organisatieadviesbureau McKinsey. Eerder studeerde hij rechten in Leiden en Rome, en deed een MBA aan INSEAD te Fontainebleau. Ook werkte hij voor Shell in Berlijn, Hamburg en Rotterdam.

Voor het CDA was hij onder meer programmamaker voor het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017, penningmeester van de Eduardo Freistichting en bestuurslid van de afdeling Amsterdam.

In zijn vrije tijd doet hij veel aan sport; o.a. boksen, hardlopen en schaatsen. Hij is lid van de Elf Stedenvereniging en schaatste in 2012 de alternatieve Elfstedentocht op de Weisensee in Oostenrijk. Daarnaast houdt hij van reizen, schrijven en geschiedenis. Wopke en zijn vrouw wonen in Bussum en hebben vier kinderen.