In 2006 kwam Wopke Hoekstra terug naar Nederland na een aantal jaren in het buitenland te hebben gewoond. In 2007 werd hij actief voor het CDA. Als redacteur voor het CDA-magazine kon hij zijn passie voor schrijven combineren met zijn inzet voor de partij. Al snel werd Wopke Hoekstra ook actief voor de Eduardo Frei Stichting, een stichting van het CDA voor internationale solidariteit en ondersteuning van nieuwe democratieën, als penningmeester. Later werd Wopke Hoekstra actief in het bestuur van zijn eigen afdeling, Amsterdam. In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen van 2011 schreef Wopke het provinciale verkiezingsprogramma.

In 2011 werd Wopke Hoekstra geïnstalleerd in de Eerste Kamer. Hij kwam als jongste senator binnen en al snel werd hij actief in de commissies Financiën, SZW, J&V, BDO (Buitenlandse Zaken, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking). In de tweede periode was Wopke Hoekstra daarnaast ook vicefractievoorzitter.

Naast de activiteiten voor het CDA was Wopke Hoekstra werkzaam bij McKinsey. Ook was hij voorzitter van de Raad van Toezicht van het Scheepvaartmuseum, bestuurslid van de stichting Vrienden van het Hubrecht en ambassadeur van het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie.

Wopke Hoekstra en zijn vrouw Liselot hebben samen vier kinderen en wonen in Bussum. Wopke houdt van sporten (o.a. schaatsen en hardlopen), lezen en geschiedenis.

CDA CV Wopke Hoekstra

2007 – 2011 Redacteur CDA Magazine, CDA.NL
2008 – 2011 Eduardo Frei Stichting, penningmeester
2010 – 2011 Schrijver van het CDA verkiezingsprogramma Noord-Holland