16 februari 2023

Beeldvormende raad: over digitale informatievoorziening, beleidsplan politie & meer

Donderdag 16 februari - GOES - Vandaag vindt de beeldvormende raad plaats over onderwerpen zoals de informatievoorziening, informatievoorziening en de ringbaan Marconi-gebied.

Goes is gebaat bij onafhankelijkheid, innovatie en participatie

Vanavond bespreken we de I-visie waar we de samenwerking van wel 6 organisaties bespreken om tot betere informatievoorziening in de gemeente te komen. Het betreft een goed voorstel en het is een zienswijze: het CDA zal daarom niet op alle slakken zout leggen, maar we hebben nog wel enkele vragen om een duidelijker beeld te vormen van het te vervolgen proces.

ICT-zaken en investeringen zijn gevoelig voor budgetoverschrijdingen. Recent publiceerde AG Connect een overzicht van landelijke ICT-projecten die allemaal én meer kosten én vertraagd waren. Hoe gaan we in Goes ervoor zorgen dat we binnen onze budgetten blijven en tijdig een echte visie kunnen opleveren? Bij speerpunt 1 wordt vermeld dat burgerparticipatie gedigitaliseerd kan worden en de deelnemende organisaties waaronder Goes kan kiezen tussen fysiek of digitaal. Maar bereiken we niet meer Goesenaren door een hybride vorm aan te bieden? Graag een toelichting.

Bij speerpunt 3 wordt gesproken over het in gebruik nemen van business intelligence om een management dashboard te vullen met data en hieruit conclusies te trekken. Een zeer goede ontwikkeling! Bij het aanschaffen van een nieuwe applicatie of systeem wordt echter enkel de voorwaarde beschikbaarheid en inzicht gehanteerd; mogen we daar duurzaamheid en onafhankelijkheid aan toevoegen? Het CDA denkt dat het belangrijk is dat we bij deze innovatie de eigen ICT professionaliseren en niet zaken of diensten aanschaffen van partijen die het in eigen beheer houden.

En dan tenslotte. Er worden veel nieuwe functies besproken of vereisten zoals het opleveren van een technisch projectleider voor ICT-projecten. Hebben we voldoende mensen in huis om hieraan te voldoen? En zijn er ideeën om jongeren die van de informatica opleiding afkomen te betrekken in deze projecten? Graag een reactie.

• Antwoord: Project portfolio management wordt gebruikt om budgettering en vertraging in de gaten te houden. Wordt SMART geformuleerd. Hybridevorm wordt meegenomen voor burgerparticipatie. Toch keuze voor uitbesteding IT-zaken / applicaties. Nu voldoende mensen. Recent weer begonnen met jongeren aan te trekken.