11 mei 2023

Beeldvormende raad: Over Omgevingsvisie, Havengebied Wolphaartsdijk...

Donderdag 11 mei - GOES - Vanavond vond de beeldvormende raad plaats. Het doel van de beeldvormende raad is het stellen van technische vragen aan de ambtenaren die deze beleidsstukken hebben voorbereid. Het CDA heeft het woord gevoerd over Afsluiting Procesbegeleiding Project Havengebied Wolphaartsdijk, Nota van uitgangspunten Omgevingsvisie en de Cultuurvisie Goes 2023-2027 ‘De verbindingskracht van cultuur’.

Afsluiting Procesbegeleiding Project Havengebied Wolphaartsdijk

Door Joost de Goffau

Nota van uitgangspunten Omgevingsvisie

Door Easther Houmes

Met deze nota van uitgangspunten beginnen we het gesprek over de toekomst van de Goese omgeving. In de volgorde van de vier geografische invalshoeken zal ik de zaken waar ik technische vragen over heb behandelen:

• Goes als hart van Zeeland:

• Er wordt gesproken van kansen voor regionale proeftuinen voor duurzame voedselproductie. Zijn er al gesprekken gevoerd met agrarische en aquatische bedrijven of hier animo voor is? En wordt onder duurzame voedselproductie biologisch verstaan, of kunnen ook niet biologische bedrijven hierin meegenomen worden?
    • Antwoord: Hoeft niet bio te zijn. Zeelandbreed overleg o.a. HZ. Mogelijkheden worden zoveel mogelijk gezocht.

• Goes als centrum van de Bevelanden:

• Hier werd toch een mooi begrip toegevoegd; stedelijk kwaliteitstoerisme. Ik kon mij wel een voorstelling maken bij wat hier wordt bedoeld en gelukkig kwam er een antwoord op eenzelfde vraag van Pvda-GL via de mail vandaag, dus dat scheelt een vraag.
  • Er wordt in het stuk veel geschreven over meer woningen in en bij het centrum van de stad Goes. Er wordt gestreefd naar een royaal aanbod van woningen, maar meer woningen in de dorpen wordt hier niet expliciet genoemd. Geldt dat royale aanbod ook voor de dorpen?
    • Antwoord: Hier komen dorpenvisies voor.
  • Fietsveiligheid komt nauwelijks terug in het stuk, terwijl er veel ambities worden uitgesproken voor het fietsnetwerk of fietssnelpaden. Met name de verbindingen de we willen versterken met dorpen en natuur zijn veel fietsverbindingen door de polder op dit moment zonder verlichting. Kan er een toelichting gegeven worden hoe er aan fietsveiligheid invulling wordt gegeven?
    • Antwoord: Hier komt deelbeleid voor. Onderbelicht nu maar komt zeker terug.

• Goes als stedelijk centrum in een groenblauwe oase: hoe gaan de stad en haar omliggende dorpen zich in de toekomst verhouden tot elkaar, het landschap en de kansen die de groen- blauwe oase biedt ?

• Er wordt gesteld dat we het omringend Poellandschap willen verbeteren, wat een prettig uitgangspunt is. Worden er gesprekken gevoerd met aangrenzende gemeenten hierover? Bijvoorbeeld de gemeente Borsele waar in het verleden zorgen zijn geuit over de skyline van ’s Heer Abtskerke.
    • Antwoord: Overleg met de Bevelanden. Overleg met buurtgemeentes. Terug te lezen in de visie. Hoogbouw wordt meer afgestemd over wat wel en wat niet kan.
  • Het is goed om te lezen dat de functie van de agrarische sector een centrale plek krijgt in deze nota. Ik zou het belangrijk of zelfs noodzakelijk vinden dat de zaken die we besluiten in het Bestemmingsplan goed aansluiten bij de ambities die we uitspreken in deze nota en uiteindelijk de visie. Er mogen daar geen haaks op elkaar staande zaken in voorkomen. Kan hier een toelichting op worden gegeven hoe deze stukken op elkaar worden afgestemd?

• Goes als een veerkrachtige samenleving:

• Bij dit uitgangspunt kreeg ik veel warme gevoelens. Het CDA vindt het goed dat het verenigingsleven hier expliciet wordt genoemd. Ik heb hier verder geen vragen over.

Dan tot slot. Meer dan 60 x wordt gesproken van de stad Goes, Goes als centrumstad. 14 x wordt een dorp of de dorpen van Goes benoemd. Ik denk dat het goed is dat in de nota en later de Omgevingsvisie er een goede balans is tussen de ambities voor beide type omgevingen.

• Antwoord: Er komen dorpenvisies die hier beter balans in brengt.

Cultuurvisie Goes 2023-2027 ‘De verbindingskracht van cultuur

Door Joost de Goffau