25 mei 2023

CDA roept gemeente Goes op tot actie voor verbouwingsplannen V.V. Wolfaartsdijk

Donderdag 25 mei - WOLPHAARTSDIJK - Al gedurende acht jaar is V.V. Wolfaartsdijk in gesprek met de gemeente Goes over verbouwingsplannen voor hun accommodatie. Echter, tot grote teleurstelling van de voetbalvereniging blijkt nu dat er onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn vanuit de gemeente om deze plannen te realiseren. Er ontbreekt maar liefst tweehonderdduizend euro om het project te bekostigen. Raadsleden Easther Houmes, Yannick de Potter en steunfractielid Patrick Simpelaar stellen vragen aan het college.

Verbouwingsplannen

Al gedurende acht jaar is V.V. Wolfaartsdijk in overleg met de gemeente Goes over verbouwingsplannen voor de accommodatie. Echter blijkt nu dat er niet voldoende middelen beschikbaar zijn vanuit de gemeente om deze plannen te realiseren. Hierdoor komt men maar liefst twee honderdduizend euro tekort.

Wat het CDA verder ter ore is gekomen, is dat de gemeente de verbouwingsplannen van V.V. Wolfaartsdijk afwijst zonder bereidheid om mee te denken over alternatieven. Ze stellen hun deskundigheid niet beschikbaar, terwijl dit juist van essentieel belang is om tot een passende oplossing te komen.

Het CDA benadrukt dat we hier te maken hebben met vrijwilligers, die zich belangeloos inzetten voor de gemeenschap van Wolphaartsdijk. Het gaat hier niet alleen om een accommodatie van een voetbalvereniging, maar herbergt ook diverse andere functies en rollen voor diezelfde gemeenschap. Dit in het kader van de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van Wolphaartsdijk als geheel.

Schriftelijke vragen

Het CDA streeft naar een duurzame toekomst, waarin we deze gemeenschap optimaal kunnen ondersteunen. Het is van groot belang dat de gemeente dit inziet en de noodzakelijke actie onderneemt.

Het CDA heeft de volgende vragen voor het college van burgermeester en wethouders:

1. Is het college het met het CDA eens dat V.V. Wolfaartsdijk meer is dan sec een voetbalvereniging en wat er met de vereniging gebeurt ook van invloed is op de leefbaarheid van Wolphaartsdijk?

2. Is het college bekend met de recente (ver)bouwplannen van de V.V. Wolfaartsdijk?

3. Is het college het met het CDA eens dat deze (ver)bouw plannen de vereniging weer toekomstbestendig kunnen maken en dat zonder deze investering het voortbestaan van de vereniging op het spel staat?

4. Is het college bereid om samen met de vereniging mee te denken over hoe de vernieuwingen (financieel) gerealiseerd kunnen worden en hier ook voorstellen voor te doen?

5. In hoeverre staan, de destijds in de sportnota gereserveerde gelden in deze tijd van inflatie, nu nog tot een gelijkwaardige en dus realistische vervanging van de betreffende accommodatie, zoals destijds bedoeld?

6. Klopt de stelling dat de vereniging alleen dit jaar nog een beroep kan doen op beschikbare landelijke subsidies voor verduurzaming? En dat er een nu of nooit moment ontstaat?