25 mei 2023

De tuin van de aarde vraagt om goed onderhoud en verantwoord beheer!

Donderdag 25 mei - GOES - Het CDA Goes was volop vertegenwoordigd tijdens de Oordeelsvormende Raad, waar cruciale agendapunten werden besproken met betrekking tot de toekomst van de gemeente. De raadsleden van het CDA namen actief deel aan de discussies over onder andere de nota van uitgangspunten voor de omgevingsvisie, de cultuurvisie en de ontwikkelingen voor het havengebied Wolphaartsdijk.

Nota van uitgangspunten Omgevingsvisie

Door raadslid Easther Houmes

De tuin van de aarde vraagt om goed onderhoud en verantwoord beheer, te beginnen in de eigen leefomgeving. De uitgangspunten van de Omgevingsvisie zijn een samensmelting van duurzaamheid, groene ambities en aandacht voor de stad. Aangezien de nota het begin is van het gesprek over de toekomst van de Goese omgeving, geeft het CDA graag nog enkele suggesties mee die wat ons betreft nog sterker terug mogen komen in het stuk;

• We spreken uit dat we graag het stedelijk kwaliteitstoerisme meer willen aantrekken en het Goese verhaal willen vertellen. Op dit moment hebben 201 inwoners de enquête op GoesPraatMee ingevuld en zijn er bij dit stuk 44 opmerkingen meegenomen, maar burgerparticipatie zou bij een dusdanig groot onderwerp als deze naar onze mening doorlopend plaats moeten vinden. We zijn het daarom volledig eens met Partij van Goes dat er meerdere bronnen benodigd zijn om hier recht aan te doen. Bestaan er al ideeën om het verhaal van Goes nog breder uit te bouwen in samenwerking met onze samenleving? Wellicht op een creatieve manier? Graag een toelichting.
  • Dan de dorpen. Toen het CDA de vorige vergadering vroeg of de balans tussen centrum en dorp in deze nota beter kon, werd het antwoord gegeven dat er specifieke dorpenvisies komen. Maar hoe verhoudt zich dat dan tot deze nota? Moet deze nota dan niet voor Stad Goes heten? Hoe wordt dit in de toekomst dan in elkaar gevlochten? Gaat het straks niet gebeuren dat Stad Goes straks nieuwe wijken rijk is op korte termijn, maar in de dorpen we nog jaren moeten wachten op een nieuwe straat? Daar blijkt geen balans uit. Graag een toelichting.

Tot slot is het CDA de mening toebedeeld dat onze inwoners de verantwoordelijkheid hebben om duurzaamheid te vervlechten met de eigen leefomgeving. Dat komt sterk terug in de nota; misschien wel iets te sterk. Laten we niet vergeten dat ook andere onderwerpen en sectoren baat hebben bij een Omgevingsvisie dat recht doet aan de Goese omgeving; een bredere kijk behouden waarin haalbaarheid en betaalbaarheid in acht worden genomen, is daarbij essentieel.

Bestemmingsplan Buitengebied

We zijn inmiddels een volledige BOB-cyclus, een technisch beraad en weer een B en bijna een O van een tweede cyclus verder over hetzelfde onderwerp. Niet omdat we te weinig vergaderen en ons verveelden, maar omdat meerdere partijen het eens waren over dat het plan dat op tafel lag nog meer aandacht van de raad behoefde. Verscheidene vragen werden over en weer gesteld en vanavond mogen we kritisch zijn op de politieke kant van het verhaal. Het CDA blijft zich inzetten om met dit voorstel aan de raad rechtszekerheid te bieden voor het buitengebied. Het is nog niet optimaal, maar het is het begin van een lerend proces.

U heeft meegekregen dat we ons hard maakten voor het specifieke geval van de melkveehouder. Allereerst wil ik hier de oproep doen dat wanneer wij te maken krijgen met een bezwaar dat tot aan de rechtbank aan toe wordt getild, we in het vervolg goed moeten nadenken over waar wij als raad over beslissen, niet van negatieve invloed kan zijn op een lopende juridische procedure. Sluit dit bijvoorbeeld uit door een externe juridische toetsing. Als wij ergens over besluiten als gemeente, als college, als raad, dan moeten we onze rug recht houden en absoluut niet de schijn creëren dat we terugdeinzen voor een bezwaar of een voorlopige juridische uitspraak. Iedere situatie is anders, daar ben ik mij terdege van bewust, maar dreigementen zoals de raad de vorige beeldvormende vergadering is medegedeeld dat tegen een volledig plan bezwaar zal worden gemaakt als dit wijzigingsplan niet wordt vernietigd in de bodemprocedure, vind ik zorgelijk. Niet alleen is dit zonde van al het werk van de opsteller, maar is het ook een set back voor het buitengebied. Dat is wat ik daar graag over mee wil geven.

Tenslotte de recreatieve verhuur. Het CDA is van mening dat de overheid de samenleving niet goed kan maken, maar ze als taak heeft het gemakkelijker te maken om goed te zijn. De verleiding om te snel te grijpen naar geboden en verboden van overheidswege moet dan ook worden weerstaan. Boeren mogen blijven ondernemen, een particulier mag een B&B behouden; dat waren de belangrijkste punten voor het CDA. Het CDA vraagt zich wel af of het college alle vormen van recreatieve verhuur in de toekomst wil verbieden, of dat nieuwe recreatieve ondernemers nog wel Goes als nieuwe vestigingsplaats mogen beschouwen? Immers, we zetten in op een gunstig vestigingsklimaat, in het bijzonder voor onderwijs- en zorginstellingen, maar volgens het CDA mogen andere sectoren ook zeker niet vergeten worden.

Bestemmingsplan Elsa Hoeve

Het CDA had hier geen vragen over.