01 november 2021

Een transparante overheid

Maandag 1 november - GOES - Raadsleden Yannick de Potter en Patrick Simpelaar hebben schriftelijke vragen ingediend over een transparante overheid. Het indienen van een zienswijze, een bezwaar en/of een klacht is voor een inwoner een belangrijke manier om zijn/haar belangen kenbaar te maken en/of te verdedigen. Een indiener maakt zich vaak zorgen of is het niet eens met een besluit van de gemeente. Dit vraagt wat van het luisterend en empathisch vermogen van de gemeente Goes. Het CDA Goes ontvangt signalen dat de procedures en/of communicatie hieromtrent niet altijd naar tevredenheid van de indiener verloopt, juist op de punten; het gesprek aangaan duidelijkheid geven en empathie tonen.

Bezwaren en Klachtencommissie

1. De gemeente Goes heeft een bezwarencommissie en een klachtencommissie. Is het gebruikelijk bij gemeenten dat deze commissies uit dezelfde leden bestaan?
    1. Zo ja, vindt het college dit een wenselijke situatie?
  2. Hoe wordt de objectiviteit dan gewaarborgd?
  3. Is het college bereid om dit aan te passen?
    1. Zo nee, is het college in ieder geval bereid om in gevallen wanneer een burger een klacht indient over een besluit van de bezwarencommissie dat die klacht dan niet door dezelfde personen wordt beoordeeld als die het bezwaar hebben behandeld over dezelfde zaak.

Behandeling Zienswijze, bezwaar of klacht

1. Is het college het met het CDA Goes eens dat wanneer een indiener van een zienswijze, bezwaar of klacht vraagt om gehoord te worden middels een gesprek dat de gemeente hier gehoor aan dient te geven? En waarom?
    1. Zo ja, hoe is dat nu gewaarborgd? Is dit vastgelegd in beleid?
    2. Zo nee, waarom niet?
  2. Is het college het met het CDA Goes eens dat wanneer er afgeweken wordt van een bestemmingsplan volgens een collegebevoegdheid, dat dit duidelijk moet worden onderbouwd met een inhoudelijke overweging?
    1. Zo ja, hoe wordt dat nu gewaarborgd?
    2. Zo nee, waarom niet?