21 september 2023

Eerste reactie opstappen Nieuw Goes

Donderdag 21 september - GOES - Gisteren hebben we kunnen vernemen dat Nieuw Goes (NG) uit de coalitie is gestapt. Naar het schijnt is de coalitie hierdoor verrast!

Zoals jullie weten heeft het CDA deze coalitie vanaf het begin niet de meest logische combinatie voor Goes gevonden. Zo hebben we bij de bespreking van de begroting aangegeven ons ernstige zorgen te maken over de forse uitgaven die op het programma stonden terwijl juist deze inwoners te kampen hebben met een vermindering van hun besteedbaar inkomen. Ook twee schoollokalen extra voor de Kloetingse School bouwen met een kostprijs van ruim een miljoen euro heeft vanuit het CDA forse kritiek gekregen. Recent hebben we het college nog moeten aanspreken op de onvoldoende sturing die er ten aanzien van de muziekschool was.

Nu Nieuw Goes uit de coalitie is gestapt, zal er opnieuw een college moeten worden gevormd die kan rekenen op een meerderheid in de Goese Raad. De coalitie is op dit moment aan zet om de Raad een voorstel te doen hoe het stadsbestuur weer op orde komt. Als CDA stellen we ons op het standpunt dat er zo snel mogelijk een goed gemeentebestuur moet komen, maar zorgvuldigheid is hierbij wel vereist.

In onze bijdrage zullen we aandringen op een kwalitatief goed stadbestuur dat kan rekenen op brede steun. Programmatisch zal het CDA-verkiezingsprogramma voor ons leidend zijn. Het CDA staat immers altijd voor een betrouwbaar en kwalitatief goed lokaal bestuur.

Namens de fractie,

Frans van der Knaap