21 oktober 2023

Goes kijkt naar CDA als nieuwe coalitiepartner

Zaterdag  21 oktober - GOES - De coalitie heeft na het wegvallen van Nieuw Goes geen meerderheid meer in de gemeenteraad. Mocht het CDA aansluiten, dan is dat (in ruime mate) weer wel het geval. Maar het betekent ook dat op z'n minst onderdelen van het bestaande coalitieprogramma opnieuw tegen het licht gehouden zullen moeten worden om het CDA aan boord te krijgen. Lees hier het artikel van SOB en OZ!

Verdere besprekingen

Het CDA maakte voor de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar ook deel uit van de coalitie. Joost de Goffau was toen wethouder namens die partij. Of hij opnieuw in die functie zal aantreden, hangt onder meer af van de verdere besprekingen en een eventueel akkoord tussen de zittende coalitiepartijen (PvdA/GroenLinks, Partij voor Goes en SGP/CU) en het CDA.

Ruime meerderheid

Die besprekingen kunnen in ieder geval rekenen op de steun van een ruime meerderheid in de Goese gemeenteraad. Zegt ook Heleen van Rijnbach, die als informateur daarvoor was aangetrokken. Zij heeft met alle raadsfracties gesproken en woensdag haar advies voor een mogelijke nieuwe coalitie gegeven op basis van die gesprekken. Van Rijnbach is zelf verbonden aan het CDA en was eerder onder meer wethouder in Driebergen-Rijsenburg en burgemeester van Rozendaal, Bunnik en Etten-Leur. Daarnaast was ze in 2019 en 2020 waarnemend burgemeester van de gemeente Halderberge.

Niet serieus genomen

Vorige maand stapte Nieuw Goes uit de coalitie, die in 2021 gesmeed werd. Daarom moest ook wethouder Martijn Vermeulen het dagelijkse gemeentebestuur verlaten. De partij gaf aan zich als coalitiepartner niet serieus genomen te voelen en dat besluitvorming te veel achter gesloten deuren plaatsvond. De andere coalitiegenoten zeiden zich daar niet in te herkennen en gaven aan dat die geluiden van Nieuw Goes hen nooit hadden bereikt.

Dit is een bericht van Streekomroep de Bevelanden en Omroep Zeeland.