01 juni 2023

Over het themajaar, het buitengebied, V.V. Wolfaartsdijk en diversiteit

Donderdag 1 juni - GOES - De gemeenteraad nam vanavond deel aan de besluitvormende vergadering waar agendapunten zoals de cultuurvisie, het bestemmingsplan buitengebied en de nota van uitgangspunten voor de Omgevingsvisie. Het CDA diende samen met diverse partijen moties en amendementen in.

Bestemmingsplan buitengebied

Door Easther Houmes

Het CDA heeft het hoofd nog een laatste keer gebogen en verschilt, zoals de wethouder vorige week bevestigde, op enkele punten van mening met het college. Dat kan gebeuren. Desalniettemin vindt het CDA dat er geen meningsverschil mag bestaan over dat het buitengebied recht moet worden gedaan. Met dit bestemmingsplan met enkele wijzigingen toegekend, is dat nu wat ons betreft meer het geval.

Het hangt allemaal samen. De Omgevingswet, omgevingsvisie, bestemmingsplannen, een gemeentelijk omgevingsplan… Het een gaat straks op in het ander en vanaf januari 2024 kan de wereld er opeens anders uit gaan zien. Vanaf papier dan. De uitgangspunten zijn dan betere mogelijkheden voor een integraal beleid, betere bruikbaarheid van het omgevingsrecht en een substantiële vereenvoudiging in het omgevingsrecht. Naar schatting 50.000 bestemmingsplannen en beheerverordeningen worden circa 400 omgevingsplannen. Dankzij deze bundeling worden kosten bespaard, onderzoekslasten beperkt en komen er betere mogelijkheden voor digitale vaststelling en beschikbaarheid van plannen, besluiten en onderzoeken. Een positieve ontwikkeling wat het CDA betreft.

Het CDA wil het college enkel oproepen de raad actief mee te nemen in het verloop van de bestemmingsplannen naar gemeentelijk omgevingsplan, voortvloeiend uit de Omgevingswet die per 1 januari 2024 (naar verwachting) in gaat, zodat we niet weer voor eenzelfde situatie komen te staan als de vorige keer. Met de motie die de VVD samen met het CDA indient, proberen we een vergemakkelijking van onze controlerende functie aan te rijken, en ik hoop dat de raad het nut hiervan inziet. Eens met de heer Wiskerke dat hopelijk de technologie zo ver is dat dit straks niet meer nodig is, maar aangezien de invoering van de Omgevingswet al door technische problemen op zich liet wachten, is het wellicht beter het op deze manier alvast in te bedden voordat we op de zaken vooruit lopen, want wellicht duurt dit nog jaren voordat het op orde is.

De motie is unaniem aangenomen.

Cultuurvisie Goes

Door Joost de Goffau

Nota van Uitgangspunten Omgevingsvisie

Door Easther Houmes

Zoals reeds gezegd: het hangt allemaal samen. Het is was het CDA betreft een positieve ontwikkeling dat duizenden bestemmingsplannen circa 400 omgevingsplannen worden, waar de Omgevingsvisie en wet de langetermijnvisie en rechtszekerheid bieden waar Goes behoefte aan heeft. En we zullen het proces hiernaartoe kritisch blijven volgen.

Het CDA zou de motie best “sympathiek” willen noemen, maar er zijn veel vragen. Wat is precies emissieloos? Bij de fabricage en verwerking van accu’s voor elektrische auto’s zijn veel grondstoffen nodig en de productie is zeker ook niet emissieloos. Dus wat is de definitie die we gaan hanteren? Ten tweede: belangrijke stappen is heel vaag en niet toetsbaar. Dat moet veel duidelijker. Ook hier komt ons punt terug op duurzaamheid; het is allemaal met de beste bedoelingen, maar is het ook haalbaar en betaalbaar voor iedereen?

Tevens de oplossingen voor parkeren in het centrum; die moeten er eerst zijn wat mij betreft. Voordat je volledig emissieloos in gaat voeren. Anders is de binnenstad niet toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn of voor toeleveranciers van de horeca die niet altijd in de meest zuinige vrachtwagens rijden.

Moties vreemd aan de orde van de dag

Andere moties en amendementen