07 november 2019

Reactie CDA Goes op beantwoording vragen alcoholboetes

Donderdag 7 november 2019 - GOES - Afgelopen tijd heeft CDA Goes vragen gesteld en deze beantwoord gekregen over de alcoholboetes bij verenigingen. Raadslid Patrick Simpelaar heeft hier een reactie op geformuleerd.

CDA Goes is tevreden met de uitgebreide beantwoording van de burgemeester, waarvoor dank. Het CDA is ook blij dat er door de gemeente een actief controlebeleid wordt gevoerd, waardoor minderjarigen worden beschermd tegen de gevaren van alcoholgebruik. De fractie is na de reactie wel van mening dat de boetes te hoog zijn.

In de beantwoording op onze vragen heeft het college aangegeven dat er (intensief) gebruik gemaakt wordt van mysteryshop controles. Dit gemeentelijke controle- en sanctiebeleid is gebaseerd op een landelijk model. Verder blijkt dat er sprake is geweest van het informeren van de verenigingen en dat deze voorlichting ook in de toekomst zal worden voortgezet.

In de antwoorden wordt ook toegezegd dat trainingen voor barvrijwilligers, die in het verleden waren aangeboden maar waarvoor geen animo meer was, weer opnieuw zullen worden aangeboden. Dat juicht het CDA van harte toe, gelet op de steeds veranderende barbezetting waar veel verenigingen mee te maken blijven houden. Het CDA verwacht dat verenigingen er op dit moment meer open voor zullen staan.

Het CDA heeft kennis genomen van de situatie bij verenigingen. Het is niet altijd makkelijk om het wisselende personeel aan alle eisen te laten voldoen voor het schenken van alcohol. Het aantal vrijwilligers neemt af, waardoor iedere vereniging extra zuinig is op iedere aanmelding en zij liever niet teveel van hen vragen. Het CDA zou de gemeente graag het advies mee willen geven om te blijven luisteren naar de verenigingen en te kijken waar ze hen hierin gericht kunnen ondersteunen.