16 juni 2020

Reactie CDA Goes op beantwoording vragen extra terrascapaciteit

Dinsdag 16 juni - GOES - CDA Goes heeft op 7 mei in de personen van Yannick de Potter en Easther Houmes vragen gesteld over extra terrascapaciteit op de Grote Markt te Goes. Dit zou ten goede moeten komen van het waarborgen van de 1,5 meter afstand op de terrassen, zodat de cafés en restaurants volledig open kunnen gaan. Op 9 juni volgde de beantwoording van het college. Een reactie van raadslid Yannick de Potter, volgt hieronder.

"CDA Goes erkent problemen waar de horeca en binnenstad mee te maken heeft, en ziet mogelijkheden voor het tijdelijk faciliteren van extra binnen-en buitenruimte voor de horeca. Ook willen wij aandacht vragen voor de winkelstraten waar het bewaren van 1,5 meter lastig kan zijn.

Als antwoord op onze vragen van 7 mei geeft het college aan 12 mei te hebben besloten onder voorwaarden in te stemmen met tijdelijke uitbreiding van terrassen op de Grote Markt. Ook buiten de Grote Markt gaat de gemeente in gesprek over uitbreidingsruimte. Het idee voor extra binnenruimte is besproken met enkele ondernemers maar er is op dit moment geen interesse vanwege de kosten en logistiek.

Wat betreft de winkelstraten heeft gemeente hierover oa overleg met ondernemersvereniging OOG over het instellen van looproutes. Er zijn borden geplaatst en met stickers en deurmatten wordt geprobeerd de bezoekersstromen te organiseren.  Verder doet de gemeente nader onderzoek naar mogelijkheden om Corona-proof gedrag verder te stimuleren. Overigens is het bezoekersaanbod in Goes niet dermate groot dat er problemen worden verwacht."

Reactie steunfractielid Easther Houmes:

"De afgelopen weekeinden hebben we gezien dat er dankbaar gebruik gemaakt wordt van de extra terrascapaciteit. Ook zijn alle extra signalen in de binnenstad duidelijk en attenderend: samen tegen corona wordt zo alleen maar praktischer!"