08 mei 2024

Station Goes: een opgeruimd en warm entree voor de stad

Woensdag 8 mei - GOES - Tijdens de oordeelsvormende raad is gesproken over het toekomstbestendig maken van het OV-knooppunt oftewel het Station Goes. Raadslid Easther Houmes voerde het woord.

Voor vrijheid, vrede en een veilige toekomst

Vanavond wordt de raad gevraagd een besluit te nemen over het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van €550.000 voor het toekomstbestendig maken van het regionaal OV-knooppunt oftewel ons station Goes.

Ons station kent niet een heel spannende historie. Een linkervleugel daar, een rechtervleugel aan het gebouw toegevoegd hier, en uiteindelijk beiden gesloopt in 1982. Het gebouw dat wij vandaag de dag kennen stamt uit dit jaar. Wat wel een bijzonder stukje geschiedenis is, zijn de plaquettes van personeel van NS die hun leven hebben gegeven tijdens de bezettingsjaren, zoals die van de heer Jan Reijnberg, S. Buys, H. Kanning, G. van Noord en stationschef Johannes Stevens die op 25 mei 1944 omkwam. Dat is deze maand zo’n 80 jaar geleden. Zij hebben gestreden voor onze vrede, vrijheid en een veilige toekomst.

Vanavond kunnen wij in deze vrede en in vrijheid discussiëren over de toekomst van ons OV-knooppunt. Wat het CDA betreft is bereikbaarheid een basisrecht. De reiziger staat hierin centraal en met de doelstellingen die het college stelt bij het nog uit te voeren onderzoek, is het CDA tevreden. Wij hopen dat het station straks een modern knooppunt wordt, met een grotendeels ondergrondse fietsenkelder, met appartementen (graag wel bestand tegen trillingen), met ruimte voor slimme mobiliteit, deelmobiliteit en een gevoel van veiligheid. Een warm en opgeruimd entree voor onze stad.

Minder varianten?

Wat het CDA betreft kunnen we zelfs, mits we het daarover eens worden met elkaar, enkele varianten bij voorbaat al wegstrepen. Dan duurt het onderzoek misschien minder lang en kost het ook minder. Bereikbaarheid is een basisrecht, maar je veilig voelen in het verkeer ook. Het CDA wil graag weten hoe er wordt omgegaan met de andere greyspot als daar straks geen krediet voor beschikbaar meer is.