06 maart 2022

CDA Hulst: Praat niet over, maar met de agrariërs

Het CDA Hulst ondersteund de landbouwvisie van de ZLTO. Wim Verdrumen: ‘Laat daarover geen onduidelijkheid zijn, de visie van de ZLTO is duidelijk en kunnen wij volledig ondersteunen’.

We willen een vitale agrarische sector stimuleren, die zorgt voor o.a. kwalitatief hoogwaardig voedsel, werkgelegenheid en het landschap. Wij praten niet over, maar met de landbouwsector. We willen agrarische bedrijven ruimte bieden voor nevenactiviteiten in de breedste zin, de zogenaamde Nieuwe Economische Dragers waarbij toekomstgericht en levensvatbaarheid (ook qua oppervlakte) belangrijk zijn. Verdurmen: ‘Agrariërs hebben een sleutelrol bij het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken. Of het nu gaat om voedselveiligheid en zekerheid, leefbaarheid van het platteland, gezondheid, klimaat of energie’.

Daarnaast willen we agrariërs stimuleren ook zorg te dragen voor natuurbeheer. Wij zien de agrariër als beheerder van ons typerende landschap. Het groene, weidse landschap draagt op allerlei manieren bij aan het welzijn en het geluk van mensen, en daarmee aan de omgevingskwaliteit waar Nederland geliefd voor is. Ingrijpen in dit landschap is vaak onomkeerbaar en moet dus zorgvuldig worden overwogen. Het CDA Hulst is en blijft tegen ontpoldering. Met name geldt dit voor het omzetten van landbouwgrond in natuur.

We willen speciale aandacht geven aan de gevolgen van het zwaardere landbouwverkeer op onze wegen en door onze kernen. Verdurmen: ‘De machines worden steeds groter en geven dus problemen op onze wegen. Hier zal een oplossing voor gevonden moeten worden. Daarvoor moeten wij onze agrariërs hierbij actief hierbij betrekken.

Tot slot is Verdurmen duidelijk: ‘CDA Hulst is van mening dat er geen zonneweides op goede landbouwgrond worden geplaatst. Eerst zon op het dak. Landbouwgronden en natuurgebieden moeten zoveel mogelijk worden ontzien’.

Als CDA hebben we ingezet dat we de uitdagingen gebiedsgericht aanpakken. Hierdoor wordt de rol van van de gemeenteraad bij de gebiedsprocessen nog belangrijker. Stem daarom 14, 15 of 16 maart op een van de meer dan 140 boeren op de lokale CDA kandidatenlijst. #teamCDA #GR2022 In Hulst zijn dat:
Lijst 2 nummer:
1. Denis Steijaert