03 februari 2022

CDA Hulst presenteert verkiezingsprogramma ‘Verder bouwen aan de toekomst van Hulst’

Het CDA Hulst gaat de verkiezingen in met het programma ‘Verder bouwen aan de toekomst van Hulst’. De afgelopen jaren hebben we met gedegen financieel beleid getracht onze gemeente leefbaarder, ondernemender, robuuster, veiliger en groener gemaakt. Ook hebben we enkele nieuwe ontwikkelingen ingang gezet en zijn we aan de slag gegaan met de uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden. Ook Corona en de toegenomen polarisatie in de samenleving hebben zijn weerslag op onze gemeente.
De programmacommissie onder leiding van Adri Totté heeft getracht een visie te formuleren op de uitdagingen van deze tijd. In ons verkiezingsprogramma proberen wij verder te bouwen op wat goed gaat, maar ook een visie te geven wat wij voor ogen hebben met onze gemeente en hoe wij de gemeente nog aantrekkelijker en veiliger voor burgers, ondernemers, toeristen en recreanten kunnen maken. Totté: ‘Dat willen we op een verantwoorde wijze blijven doen. Niet elke individuele wens kan vervuld worden, het is altijd een kwestie van afwegen. Niet alles kan, want er is geen geldautomaat waar de gemeente onbeperkt geld kan ophalen. Hulst moet ook over tientallen jaren een mooie gemeente zijn om in te wonen en werken.’

Lijsttrekker Denis Steijaert is trots op het werk van de programmacommissie: ‘In ons programma hebben we geprobeerd de uitgangspunten van het CDA zo goed als mogelijk neer te zetten. Een sterke gemeente is een gemeente waar het goed wonen, de openbare ruimte veilig, aantrekkelijk en uitnodigend is en waar de voorzieningen beschikbaar en toegankelijk zijn. Een levendige gemeente waar verenigingen en vrijwilligers essentieel zijn. Een gemeente waar we zorgen voor elkaar. Wie hulp nodig heeft krijgt die ook van de gemeente.’

Het CDA is van mening dat er op moment te weinig geschikte woningen in onze gemeente zijn. Steijaert: ‘Wij willen extra aandacht voor de lastige positie van starters, senioren, mensen met een kleine portemonnee en eenpersoonshuishoudens bij het vinden van een geschikte huur- of koopwoning. In alle kernen moeten voldoende bouwmogelijkheden aanwezig zijn. Het CDA is van mening dat iedere kern de komende jaren met 5% ten opzichte van het huidig aantal woningen moet kunnen groeien’. Extra woningen moeten in leefbare wijken komen waar het veilig wonen is. Steijaert: ‘Wij willen een harde aanpak van criminaliteit en overlast veroorzaakt door lachgas, drugs-, en alcoholgebruik.’

Het CDA wil de komende jaren meer inzetten op punten die Hulst zo uniek maken. We mogen uitdragen dat één van de best bewaarde vestingsteden in ons land ligt. Niet alleen op het vlak van de historie en het toerisme, maar ook gelet op het feit dat in onze gemeente winkels zeven dagen per week open mogen zijn. Naast Hulst als vestingstad zijn het unieke polderlandschap met dijken, kreken en natuurgebieden waaronder de Saeftinghe van groot belang.

Het CDA Hulst wil de zogenaamde “Breda-bus” (Lijn 19) behouden. Daarnaast zetten we in op een aanvulling van de dienstregeling met een busverbinding vanuit Hulst richting het NS-station van Bergen op Zoom. We willen in Den Haag pleiten voor een oplossing m.b.t. de problemen die de Zeeuws Vlaamse studenten ondervinden met de week- en weekend abonnementen. Wat ons betreft blijven buslijn 10 en buslijn 20 minimaal in de huidige omvang behouden.

Het CDA stelt zich op als aanjager van innovatie. Het CDA wil dat alle inwoners de mogelijkheid hebben om optimaal gebruik te maken van alle digitale diensten. Een glasvezelnetwerk biedt hiervoor een oplossing. Totté: “Wij willen daarom een glasvezelnetwerk tot in alle uithoeken van de gemeente voor burgers én bedrijven. Ontwikkelaars mogen pas aanleggen als zij ook in (onrendabele) buitengebieden willen investeren. Dit netwerk moet open zijn waarop alle providers in Nederland hun diensten kunnen aanbieden.”

De Hulsterse Christendemocraten hadden eerder al bekend gemaakt dat zij zich hard maken voor het behoud van het buitenzwembad in Kloosterzande, maar ook graag een buiten zwembad in Hulst willen. Ook maken wij ons sterk voor de herinrichting Grote Markt in Hulst en willen we eindelijk starten met ontwikkeling Hof te Zandeplein in Kloosterzande.

Tot slot geeft Denis Steijaert aan dat het CDA Hulst het duurzame financiële beleid van de afgelopen jaren de komende jaren wil voortzetten en streeft naar lage woonlasten. ‘Als de woonlasten moeten stijgen, dan maximaal met de inflatiecorrectie.’

Klik hier voor ons verkiezingsprogramma.

Wilt u weten wat onze ideeen zijn voor uw kern? Kijk dan op onze pagina 'Verkiezingsprogramma', daar hebben we per kern aangegeven wat onze speerpunten zijn.
Klik kier om naar onze Verkiezingsprogramma-pagina te gaan.