22 oktober 2023

CDA Hulst verheugd met eerste spadesteek Waterzande

De afgelopen weken zijn de bouwwerken op het voormalig veerplein van Perkpolder gestart. Op zaterdag 21 oktober werd dit punt gemarkeerd door de symbolische eerste spadesteek. Het CDA Hulst is verheugd dit er in dit mooie project van nieuwbouwappartementen en -woningen langs de Westerschelde een nieuwe mijlpaal is volbracht.
Met Waterzande krijgt de voormalige veerhaven van Perkpolder, waar tot 2003 de veerboot naar Kruiningen vertrok, een nieuwe impuls. Er komen in totaal 450 huizen, een hotel, een jachthaven, een multifunctioneel gebouw (foodhall) en een agrarisch natuurlandschap.

CDA kandidaat voor de Tweede Kamer verkiezingen, Dani Bracke is blij dat de bouwwerken gestart zijn: ‘Het plan biedt kansen voor de leefbaarheid van de regio, het in stand houden van voorzieningen en heeft een grote economisch waarde zoals werkgelegenheid voor onze gemeente’.
In de gemeenteraad van Hulst heeft Karel Martinet de afgelopen jaren het woord gevoerd namens het CDA Hulst over Waterzande. Ook hij was afgelopen zaterdag bij de eerste spadesteek aanwezig: ‘Waterzande levert werkgelegenheid op, niet alleen in de te bouwen woningen, hotel en recreatievoorzieningen maar ook bij de huidige bedrijven in de omgeving. De mensen die in Waterzande gaan wonen of daar verblijven voor vakantie hebben ook levensmiddelen nodig die zij kopen bij supermarkten, bakkers en slagers in onze mooie gemeente. Daarnaast gaan deze mensen ook gebruik maken van onze recreatiemogelijkheden, niet alleen hier in Waterzande, maar ook in de rest van de gemeente. Hier liggen dus kansen voor vele ondernemers. En wat te denken van het onderhoud en de inrichting van de huizen en het hotel? Ook onze Hulsterse ondernemers die zich daarop richten kunnen van Waterzande profiteren’.

De aanloop naar de start van de bouw verliep stroef. Mede door juridisch gesteggel is er twintig jaar nodig geweest om dit project te realiseren. Het CDA Hulst is vanaf eind jaren 90 al voorstander van de langverwachte sociaal-economische impuls voor het gebied. Oud CDA wethouder van Hontenisse en Hulst Ben Pauwels was één van de initiatiefnemers voor het plan en kreeg daarbij steun vanuit o.a. provinciale CDA bestuurders zoals Harry van Waveren, Kees van Beveren en Toine Poppelaars. Nadat de heer Pauwels begin deze eeuw het stokje doorgaf aan de nieuwe generatie CDA’ers namen o.a. Adri Totté en Karel Martinet het geregeld op voor Waterzande (plan Perkpolder). Zo diende de partij in 2018 een motie van vertrouwen in (zie hier: https://www.cda.nl/zeeland/hulst/actueel/nieuws/cda-hulst-breekt-lans-voor-plan-perkpolder). Martinet: ‘Nu is het tijd dat de jonge generatie het overneemt, met Dani Bracke weet ik zeker dat hij zich zal blijven inzetten voor de regio en meer specifiek de verdere ontwikkeling van Waterzande’. Bracke sluit zich daarbij aan: 'Wij zetten in op het behoud van voorzieningen zoals een huisarts, supermarkt, pinautomaat, basisschool of openbare bibliotheek in de buurt; daarbij vormt Waterzande een belangrijke invulling. Zoals Karel aangaf gaan deze bewoners van deze unieke woonlocatie ook gebruik maken van de voorzieningen in onze gemeente. Dat kan net dat extra duwtje in de rug zijn waardoor we deze volwaardig in stand kunnen houden'.