12 mei 2023

CDA Tweede Kamerlid Palland vraagt aandacht voor maatwerk bij bekostiging Zeeuws-Vlaamse kinderopvang

Onlangs werd bekend dat het Kabinet voornemens is de plannen voor gratis kinderopvang met twee jaar heeft uit te stellen. In Zeeuws-Vlaanderen loopt al een proef met gratis opvang en die is succesvol. Uitstel van de landelijke regeling betekend mogelijk een financiële strop voor de Zeeuws-Vlaamse kinderopvang van ongeveer €800,000 per jaar. De proef met gratis opvang ging vorig jaar van start in De Heidepoort in Heikant, De Statie in Sas van Gent en 't Vangnetje in Eede met in totaal 74 kinderen. Nu zitten er bijna 130 kinderen op de opvang. Een stijging van ruim 70 procent.

CDA-Tweede Kamerlid Hilde Palland-Mulder vraagt om een uitzonderingspositie voor de regio: "Een pilot in Zeeland met gratis kinderopvang en startgroepen (voor peuters) laat juist zien dat uitbreiding van de opvang leidt tot meer kansengelijkheid en een betere ontwikkeling van jonge kinderen. Voor de jonge gezinnen betekent de gratis opvang meer welvaart en een betere balans tussen werk en privé". Nu de stelselherziening met twee jaar is uitgesteld vraagt Palland het kabinet of de pilot in Zeeland kan worden verlengd, om te voorkomen dat de positieve resultaten teniet worden gedaan.

Bussen die Zeeuws-Vlaamse kinderen ophalen en naar Belgische scholen brengen, net over de grens. Het geeft CDA-Hulst wethouder Denis Steijaert, die onder meer kinderopvang in zijn portefeuille heeft, een vervelend gevoel. „Als je hier woont, vind ik dat je hier ook naar de opvang of naar school moet gaan.” Doordat niet alle Zeeuws-Vlaamse kinderen daar ook onderwijs volgen, dreigden verschillende basisscholen en kinderopvangcentra de afgelopen jaren te moeten sluiten.

Zeeuws-Vlaanderen is met de proef begonnen om twee doelen te bereiken: gelijke kansen voor ieder kind en de concurrentie aangaan met gratis onderwijs en opvang in België. Daar kun je als je 2,5 jaar oud bent al gratis naar school en daarom kiezen veel Zeeuws-Vlamingen in het grensgebied voor een Vlaamse school. Het CDA-Hulst zet zich al jaren in om de weglek naar België tegen te gaan. Doordat niet alle Zeeuws-Vlaamse kinderen in Zeeland onderwijs volgen, dreigden verschillende basisscholen en kinderopvangcentra de afgelopen jaren te moeten sluiten.
Vooral in Heikant is de proef een enorm succes. Daar is het aantal kinderen in de opvang gegroeid van 24 naar 55.

Ook op personeelsgebied zijn resultaten geboekt. Doordat er meer kinderen naar de opvang gaan, kunnen organisaties hun werknemers grotere contracten aanbieden. Het personeel kan meer uren werken, 28 of dertig uur. Zo geven we onze werknemers meer zekerheid.

Het kabinetsplan wordt met twee jaar uitgesteld, omdat het de sector niet lukt om voldoende personeel te vinden als straks de vraag naar kinderopvang nog verder zal stijgen. Dat zal voor het kabinet waarschijnlijk ook leiden tot een veel te hoge prijs voor de opvang, is de vrees.

Het CDA-Hulst is dan ook blij met de oproep van Hilde Palland. De gratis opvang moet onder meer helpen voorzieningen in de regio overeind te houden. Kinderen die in België naar school gaan, hebben vaak weinig binding met hun woonplaats, ziet Steijaert. „Sommigen worden buitenbeentjes. Ze gaan dan bijvoorbeeld eerder naar de sportclub in België, omdat hun vriendjes daar sporten. Sportclubs in Zeeuws-Vlaanderen komen zo eerder in de problemen door een gebrek aan leden.” Die voorzieningen moeten ook helpen de regio aantrekkelijk te maken om te werken, zegt Steijaert. De arbeidskrapte is in Zeeland ten opzichte van de rest van het Nederland het grootst. En het aantal banen gaat daar volgens de wethouder de komende jaren nog fors groeien. „Alleen al vanwege de grote industrie rond het kanaal tussen Terneuzen en Gent die moet gaan verduurzamen.”

Uiteraard speelt de vergrijzing ook een rol: De kinderen die nu in België naar school gaan, zullen daar volgens Steijaert naar verwachting ook gaan studeren en werken. En dat terwijl zij juist hard nodig zijn om bijvoorbeeld de toenemende vraag naar zorg voor ouderen in de regio aan te kunnen.