31 augustus 2023

De cruciale rol van openbaar vervoer voor studenten en gemeenschappen

De verminderde beschikbaarheid van Bredabussen (lijn 19), die Zeeuws-Vlaanderen met Breda verbinden, heeft een diepgaande impact op studenten en lokale gemeenschappen. Het CDA-Hulst benadrukt het belang van een goed functionerend openbaar vervoersysteem en de bredere gevolgen van het wegvallen van deze essentiële diensten.

Studenten in Zeeuws-Vlaanderen ondervinden momenteel hinder bij het reizen van en naar Breda vanwege een personeelstekort bij busvervoerder Connexxion, wat heeft geleid tot het schrappen van ritten, inclusief die van de Bredabuslijn 19 tussen Hulst en Breda. Dit heeft directe gevolgen voor de studenten die moeten reizen voor hun studies en andere verplichtingen. Het is niet alleen een kwestie van gemiste lessen, maar ook van verbroken verbindingen met de gemeenschap en culturele activiteiten. Het biedt studenten de mogelijkheid om met enig gemak terug te keren naar de gemeente Hulst, waar ze hun hobby's kunnen blijven beoefenen en werkzaam kunnen zijn in de regio. Deze mogelijkheid versterkt de band tussen jongeren en de gemeenschap, wat van onschatbare waarde is voor zowel hun persoonlijke ontwikkeling als de toekomst van onze gemeente. Als de jongeren niet meer terug kunnen komen (of de reistijd wordt nog langer) dan haken ze af in het verenigingsleven. Leden en vrijwilligers zijn onmisbaar om de voetbalvereniging, het muziek, carnaval of de jaarlijkse rommelmarkt in stand te houden. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Dit probleem illustreert de bredere zorgen die worden aangekaart in het rapport "Elke Regio Telt". Het wegvallen van openbaar vervoer kan leiden tot een spiraal van verschraling, waarbij het gebrek aan mobiliteit de lokale economie en sociale activiteiten belemmert. Het rapport onderstreept het belang van duurzame mobiliteit om de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van regio's te behouden, en de recente gebeurtenissen in Zeeuws-Vlaanderen dienen als een praktisch voorbeeld van deze uitdagingen.

Als CDA-Hulst erkennen we dat de beschikbaarheid van betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer van vitaal belang is voor studenten, gemeenschappen en de regio als geheel. We roepen op tot gemeenschappelijke inspanningen om oplossingen te vinden die niet alleen de mobiliteit verbeteren, maar ook de verbondenheid van studenten en inwoners met hun woonplaats behouden. Een goed openbaar vervoerssysteem is een investering in de toekomst van niet alleen Hulst, maar ook Zeeuws-Vlaanderen en draagt bij aan de veerkracht en duurzaamheid van onze gemeenschap.

De huidige onzekerheid rondom de toekomst van de Bredabus werpt een schaduw van bezorgdheid over de onze gemeente. Met de naderende nieuwe bus concessie blijft de vraag hangen of deze essentiële buslijn, die Zeeuws-Vlaanderen met Breda verbindt, zal blijven bestaan. De Bredabus is niet alleen een vervoersmiddel, maar een symbool van verbinding voor studenten, inwoners en culturele activiteiten. Terwijl het CDA-Hulst, meerdere gemeenteraadsleden van andere partijen en gedeputeerden zich hebben uitgesproken voor het behoud van deze lijn, weerspiegelt de onzekerheid over haar toekomst het bredere belang van blijvende inzet voor duurzame mobiliteit en versterking van de lokale banden.

In een tijd waarin mobiliteit de sleutel is tot verbondenheid, groei en duurzaamheid, dringt CDA-Hulst er bij belanghebbenden op aan om zich in te zetten voor duurzame oplossingen die de banden tussen jongeren en Zeeuws-Vlaanderen versterken. Een goed openbaar vervoerssysteem is meer dan een reismogelijkheid - het is een brug naar kansen, gemeenschapszin en een stralende toekomst voor onze Gemeente Hulst.

Lees hier het artikel van omroepzeeland: Nog moeilijker van en naar Zeeuws-Vlaanderen door minder Bredabussen - Omroep Zeeland