02 maart 2022

Glasvezel voor heel de gemeente Hulst

Het CDA wil dat alle inwoners de mogelijkheid hebben om optimaal gebruik te maken van alle digitale diensten. Een glasvezelnetwerk biedt hiervoor een oplossing. Het CDA Hulst wil dan ook dat er zo spoedig mogelijk een volledig glasvezelnetwerk in onze gemeente wordt uitgerold. Lokale investeringen van inwoners en bedrijven in glasvezel, schone energie of de economie kunnen nieuwe kansen bieden. Zo is er bij inwoners en ondernemers steeds meer vraag naar en behoefte aan sneller internet. CDA lijsttrekker Denis Steijaert: ‘De komende jaren blijft de datagroei enorm toenemen, niet alleen door steeds intensiever gebruik van internet door o.a. thuiswerken en een toenemend aantal apparaten, maar ook vanwege gaming, virtual reality en artificial intelligence’. Het CDA stelt zich op als aanjager van innovatie op dit gebied. Wij willen daarom een glasvezelnetwerk tot in alle uithoeken van de gemeente voor burgers én bedrijven. Ontwikkelaars mogen pas aanleggen als zij ook in (onrendabele) buitengebieden willen investeren. Dit netwerk moet open zijn waarop alle providers in Nederland hun diensten kunnen aanbieden.

De vraag naar snel internet in het buitengebied wordt steeds groter. Naast bereikbaarheid over de weg, vinden we ook digitale bereikbaarheid een recht. Steijaert: ‘In de gebieden waar geen kabel ligt is deze bereikbaarheid zwaar onvoldoende. Bedrijven en thuiswerkers ondervinden steeds vaker problemen met hun bedrijfsvoering of werk vanuit huis. Momenteel is de aanleg van glasvezel duur en alleen voor grotere bedrijven betaalbaar, terwijl het MKB de kurk is waar onze economie op drijft. Digitale bereikbaarheid wordt steeds belangrijker in onze werkomgeving en in ons persoonlijk leven. Het CDA Hulst staat voor goede basisvoorzieningen voor zijn inwoners. Daar horen voor ons ook de inwoners van het buitengebied bij. Belangrijk is dat aanleg op korte termijn van start gaat!’.