13 november 2017

Update: buslijn 10.

Vervoerder Connexxion gaat op buslijn 10 van Hulst naar Terneuzen via Kloosterzande, grotere bussen inzetten. Dat vertelde wethouder Diana van Damme tijdens een gemeenteraadsvergadering.  Dit naar aanleiding van de vragen van CDA Raadslid Carry Nijskens – de Maat:

1. Heeft het College al actie ondernomen richting Connexxion over de overvolle bussen, met name lijnen 10 en 20 die dagelijks scholieren uit onze gemeente vervoeren. In de namiddag gebeurt hetzelfde in de andere rijrichting van Hulst.1

2. Is het college bereid actie te ondernemen om er op aan te dringen bij de bus maatschappij voor meer en veiliger vervoer.

3. Is het college bereid om nu daadwerkelijk actie te ondernemen om de veiligheid van de mensen die dagelijks mee gaan te verbeteren.

Op 2 november jl. was er op Zaamslag een onverwachte controle. Op dat moment stonden er 20 studenten recht in de bus. Dit is nog geen record. Mensen konden niet in- en uitchecken en mochten gratis mee. Een bijkomend probleem met de overvolle bussen is dat de airco dan ook niet meer aan kan en dit zorgt ook weer voor problemen .

Er zijn al langer klachten over de bus. Vooral 's ochtends puilt hij uit van de scholieren die vanuit de gemeente Hulst naar school in Terneuzen moeten. Veel passagiers zijn gedwongen te staan, wat gevaarlijk kan zijn. Vooral als de bus plots moet remmen. CDA-raadslid Carry Nijskens vraagt al langer om grotere bussen.

Die komen er ook. Hulst heeft dat met de provincie, de opdrachtgever van Connexxion, afgesproken. Nijskens maant tot spoed, omdat in de winter nog meer scholieren de bus pakken. Volgens haar is ook lijn 20, van Hulst naar Terneuzen en Goes, geregeld overvol. Daar heeft Connexxion geen meldingen over gehad, aldus de wethouder. "Connexxion vindt wel dat staanplaatsen, ook plaatsen zijn."