26 november 2022

Vragen van CDA Kamerlid van der Molen over de Pfas problematiek in de Westerschelde en Hedwigepolder

Tijdens het Wetgevingsoverleg water van de commissie Infrastructuur en Waterstaat heeft CDA Tweede Kamerlid Harry van der Molen aandacht gevraagd voor de Pfas-problematiek in de Westerschelde en de Hedwigepolder.

Van der Molen: ‘Voorzitter. Ik kom op pfas in de Westerschelde. We weten helaas veel te weinig over de impact op het dagelijks leven. Ja, de Zeeuwen weten heus wel dat ze niet moeten zwemmen in de Westerschelde, maar Nederland heeft niet goed in beeld welke invloed het heeft op de voedselkwaliteit, de gezondheid, de voedselproductie en de samenleving. Ook is niet bekend wat het doet met de kwaliteit van de aangrenzende landbouwgrond. De Hedwigepolder loopt al vol, terwijl deze vragen nog niet beantwoord zijn. Dat vindt het CDA heel wrang. Wanneer komt het allesomvattende onderzoek naar de gevolgen van de pfas-vervuiling in de Westerschelde voor het milieu, de gezondheid, de voedselproductie en de samenleving er nu eindelijk? En hoe gaan we met die kennis en dat inzicht zorgen voor goede voorlichting, waar mensen echt wat aan hebben? Hoe gaan wij mensen informeren over hoe zij het beste kunnen omgaan met de verschillende gevolgen van pfas-vervuiling?

Daarnaast staat voor ons buiten kijf dat Nederland maximale druk moet uitoefenen op de bevoegde Vlaamse instanties om de lozing van pfas zo veel mogelijk te beperken. Recent hadden we weer te maken met een omgevingsvergunning voor een wegenproject, waarbij onduidelijk is hoeveel pfas er precies de Westerschelde in stroomt. Het is tijd voor actie vanuit Vlaamse kant. Kabinet, wanneer denkt u dat er daadwerkelijk sprake is van gezamenlijke normen en een volledig gedeelde aanpak? Welke druk gaat het kabinet uitvoeren op de Internationale Scheldecommissie? En gaan we internationaal de Schelde schoonmaken, zoals we dat ook met de Rijn hebben gedaan?’

Minister Harbers reageerde dat de opdracht voor het meerjarige onderzoek naar pfas in onder andere de Westerschelde aan het RIVM is gegeven. De samenwerking met Zeeland en Vlaanderen verloopt goed en constructief. De minister verwacht dat hij daar in het debat op 21 december meer over kan vertellen. Verder gaf minister Harbers aan dat aan beide zijden van de grens pfas-coördinatoren zijn aangesteld, die elkaar snel weten te vinden om hierop te acteren.

Het CDA Hulst is blij met de vragen van het CDA Tweede Kamerlid van der Molen. Goed dat hier aandacht voor is in Den Haag, Middelburg (via onze Provinciale Statenleden en Gedeputeerde) en lokaal door onze gemeenteraadsleden en wethouder. We zullen de situatie uiteraard goed blijven volgen en met zowel Den Haag als Middelburg schakelen. Onze korte lijntjes maken dit mogelijk!