Jo-Annes de Bat

Gedeputeerde

"Een economie die groeit, bloeit en verder verduurzaamt in Zeeland; dat is waar ik mij sterk voor maak. Voor alle ondernemers, van hightech MKB tot familiebedrijf geworteld in de Zeeuwse klei. Zij, en de fantastische omgeving waar je heerlijk kunt sporten en wonen, maken Zeeland een aantrekkelijke regio om je te vestigen. Dat gaan we met alle betrokken partijen nog meer voor het voetlicht brengen. "

Portefeuille:

• Economie
  • Visserij
  • Energietransitie
  • Sport en Cultuur (excl. Erfgoed)
  • Financiën
  • Digitalisering

Aandeelhouderschap:

• NV Economische Impuls Zeeland
  • North Sea Port

Opgaves:

• Energietransitie
  • Zichtbaar Zeeland

2e plaatsvervangend Commissaris van de Koning

Wat betekent Zeeland voor jou?

Zeeland is wat mij betreft de mooiste provincie van Nederland. We gaan meer dan 20.000 woningen realiseren, zodat meer mensen hier komen wonen. Dat is goed voor onze jongeren die hier willen blijven, voor het invullen van vacatures en vooral voor het behouden van voorzieningen. Zoals het behoud van de fast ferry, een nieuwe systeem van vervoer waarmee je eenvoudig komt op de plek waar je moet zijn, plekken waar je de overheid kunt ontmoeten om je vragen te stellen, een nieuw attractiepark en sterke verenigingen om te kunnen sporten.

Wat is voor jou het belangrijkste punt uit het verkiezingsprogramma en waarom?

Het creëren van een duurzame toekomst voor Zeeland staat voor mij centraal. Dit is essentieel voor het welzijn van onze huidige en toekomstige generaties, en voor het behoud van onze prachtige provincie.

We zijn samen op weg naar een volhoudbare landbouw, met ruimte voor onze boeren. Met een industrie die sterk en duurzaam is. Met een sterke haven, waar waterstofontwikkelingen en een circulaire economie ruimte krijgen. Met een platteland waar het goed wonen en leven is. Met natuurgebieden die toegankelijk zijn om van te genieten.

Wanneer en waarom besloot jij de politiek in te gaan?

'Als je iets voor elkaar wilt krijgen moet je meedoen’. Die uitspraak kreeg ik vroeger thuis te horen. Als jongere heb ik me op die manier sterk gemaakt voor het voetbalveld in mijn geboortedorp Oostdijk. Een levensles en ervaring om nooit te vergeten.

Wat betekent het CDA voor jou?

Voor mij staat het CDA symbool voor waarden als solidariteit, rentmeesterschap en samenwerking. Het is een partij die zich inzet voor een rechtvaardige en welvarende samenleving waarin iedereen de kans krijgt om mee te doen.

Meedoen is namelijk niet vanzelfsprekend. Is er nog vertrouwen in wat wij doen? Wat kan en moet anders? Waar moeten we mee doorgaan? Graag ga ik juist daarover het gesprek aan. We doen het immers voor alle Zeeuwen, maar heel graag ook met alle Zeeuwen.

Hoe ziet een werkdag van een Gedeputeerde eruit?

Dat laat ik je graag zien!