29 januari 2019

Opiniestuk: Groei van toerisme vraagt aandacht

Maandag 28 januari - SEROOSKERKE - Toerisme blijft voor de provincie Zeeland een ontzettend belangrijk product om reputatie mee te winnen, werkgelegenheid te scheppen en welvaart en welzijn te genereren. Daarbij moet wel bedachtzaam met ontwikkelingen in de sector wordt omgesprongen. Ondernemers moeten van overheden de ruimte krijgen om te ondernemen (er is nog ruimte) en ondernemers dienen samen met de overheden ervoor te zorgen dat de inwoners van de toeristische pleisterplaatsen nog fatsoenlijk kunnen wonen in die plaatsen.

Dit kwam aan de orde tijdens een themabijeenkomst rond het thema Toerisme in het hoofdkantoor van OOS (Overdulve Offshore Services) in Serooskerke. Deze werd georganiseerd door het CDA Veere en het CDA Zeeland. Onder strakke leiding van CDA-kandidate Hannie Kool-Blokland kregen Jerry Troy (hotel Villa Magnolia) en Carolien van de Kreeke (boerderijcamping Molenperk) de gelegenheid om een toekomstblik te schetsen van het toerisme in de gemeente. Ieder vanuit de eigen beleving en eerlijk gezegd is die blik helemaal niet donker of dreigend. Integendeel zelfs. Het toerisme floreert in Veere met 4,8 miljoen bezoekers een omzet van 225 miljoen euro op jaarbasis en met maar liefst 2300 banen in de sector zelf. Verwacht wordt dat die cijfers alleen maar zullen groeien tot 2030 met 150 procent.

Op sommige plaatsen in de provincie - bijvoorbeeld in Veere – wordt ook overlast ervaren door burgers van de toeristen. “We hebben nu het kantelpunt bereikt en zullen met elkaar ervoor moeten zorgen dat in deze provincie -en zeker in deze gemeente - draagvlak voor de toeristische sector blijft bestaan, alhoewel ik ook besef dat we niet iedereen tevreden kunnen maken” zei CDA-lijsttrekker Jo-Annes de Bat.

Bedrijfsopvolgers

De groei van toerisme vormt naast de gebruikelijke bedreigingen van gebrek aan bedrijfsopvolgers en mogelijke veroudering van accommodaties voor nieuwe gevaren en dreigingen. In sommige dorpen vraagt de toevloed van toeristen elk jaar om nieuw beleid. Reden voor de raad om de speciale gast van de avond - staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken - Tien Geboden voor Toeristen te overhandigen. Maar de bewindsvrouwe - zelf na enkele jaren elders weer terug woonachtig in het drukke Volendam en als zodanig bekend met de overlastproblematiek - gaf de raad mee vooral daar zelf lokaal mee aan de slag te gaan in samenspraak met gemeentebestuur, provincie en ondernemers. “Toerisme is vooral een lokale en provinciale zaak. Nationaal kunnen we Nederland promoten, maar dit soort perikelen vragen een lokale aanpak.”

De staatssecretaris op bezoek in Zeeland ging maandag eerst langs bij Seafarm voor een toelichting over innovatie in vis en schaal- en schelpdiersector. Daarna naar Demacq. Twee enthousiaste ondernemers (dames!), die een innovatie hebben voor het recyclen van composieten.

Tot slot een rondje over de financieringsmarkt georganiseerd door Dockwize en ImpulsZeeland. Daar vond de definitieve ondertekening van de cheque, waarmee er 14 mln euro beschikbaar komt voor Zeeuwse MKB en het Rijk mede-aandeelhouder wordt in de Zeeuwse fondsen.

Maatschappelijk ondernemen

In Serooskerke liet zij zich - samen met diverse CDA’ ers uit raden, kandidaten voor de provincie en het waterschap - informeren over OOS, een op en top Zeeuws bedrijf dat een mondiale toppositie heeft verworven in de offshore industrie met zijn speciale hijs - en accommodatieplatformen.

CEO Léon Overdulve ging tijdens de presentatie nader in op de bouw van twee nieuwe kraanschepen die in China gemaakt worden en die medio oktober ingezet zullen worden - de eerste althans - op de Noordzee voor de ontmanteling van oude olieplatforms en windmolenparken. Overdulve geldt als een echte maatschappelijke ondernemer, die een deel van de bedrijfsrevenuen investeert in het dorp. Iets wat niet altijd even makkelijk gaat, gaf hij te kennen. Soms is van gemeentewege eerder tegen- dan medewerking te verwachten, aldus Overdulve, die in Serooskerke kinderopvang financiert en ook leermethodes voor de basisschool bekostigt. Momenteel is hij bezig met de verwezenlijking van een brasserie met woonaccommodatie.