26 januari 2024

Over de doeltreffendheid van subsidies

Vrijdag 26 januari - PROVINCIEHUIS - Deze vrijdag vonden er twee commissies plaats waarbij het CDA aanwezig was. Bij de commissie bestuur was het onderwerp "doeltreffendheid van subisidies" geagendeerd, waar burgercommissielid Anne van de Swaluw het woord voerde namens de partij.

Allereerst wil het CDA haar dank uitspreken aan de Rekenkamer voor het doen en de presentatie van dit degelijke onderzoek. Het CDA is blij te lezen dat het subsidiebeleid al als goed en solide wordt gezien. Ook is het goed om te lezen dat de Gedeputeerde Staten bereid is de belangrijkste aanbevelingen uit het onderzoek over te nemen.

Wel wil het CDA ervoor waken dat alle subsidieverstrekkingen om het zo maar even te zeggen dicht getimmerd zullen worden. We vinden het ook belangrijk dat er ruimte over blijft voor andere initiatieven. Overigens gaat het onderzoek om het feit of het verstrekken van de subsidies doeltreffend is en niet zozeer of de beleidsdoelen van de provincie worden gehaald.

Tot slot nog twee vragen aan de gedeputeerde: in hoeverre is aanbeveling 6 met betrekking tot het laten uitvoeren van controles door de externe account uitvoerbaar? En wat betekenen de huidige aanbevelingen voor IKS instellingen?