08 april 2024

Over de spreidingswet & gedragscode politieke ambtsdragers

Vrijdag 5 april - MIDDELBURG - Tijdens de commissie bestuur op 5 april 2024 heeft burgercommissielid Anne van de Swaluw namens CDA Zeeland ingesproken over twee onderwerpen: gedragscodes voor politieke ambtsdragers en de spreidingswet.

Gedragscodes politieke ambtsdragers

Van de Swaluw benadrukte het belang van de herziening van de gedragscode voor politieke ambtsdragers. Zij erkende de noodzaak van deze update gezien de voortdurende digitale ontwikkelingen en soms verontrustende trends in politieke interacties, zowel online als tijdens vergaderingen. Het CDA staat achter de oproep van partijleider Henri Bontenbal voor een democratisch ethos, waarbij niet alleen het opstellen van dergelijke codes van belang is, maar ook de naleving en de manier waarop politici zich gedragen. Het is van cruciaal belang dat deze codes op een uniforme wijze worden geïnterpreteerd en nageleefd door alle betrokkenen.

Spreidingswet

Daarnaast sprak Van de Swaluw namens het CDA over de spreidingswet. Het CDA steunt deze wet omdat het essentieel is voor het versterken van integratie en het creëren van een betere lokale verbinding met de samenleving. Het benadrukte de noodzaak voor solidariteit onder gemeenten met betrekking tot de opvang van asielzoekers en de huisvesting van statushouders. Het CDA erkent echter dat het beheersen van migratie een langdurig proces is dat voornamelijk op Europees niveau moet worden aangepakt.

Daarnaast stelde het CDA enkele vragen over de uitvoering van de spreidingswet, met name over de rol van de provincie en de verduidelijking van bepaalde termen en processen:

• Wat wordt bedoeld met ‘gemeenten mogen de uitkering ook aan een ander doel dan opvang uitgeven?’
  • Klopt het dat de provinciale opgave (dus de totale aantallen) vast staat? Maar dat gemeenten onderling hier kunnen schuiven?
  • Wat wordt bedoeld met ‘gemeenten kunnen zelf bepalen of en waartegen inspanningen worden uitgeruild? Wat moet ik met die uitruiling voorstellen? En bij wie wordt dit dan geregeld? Bijvoorbeeld het Rijk of de provincies?
  • Is het mogelijk dat de CvdK nog extra kan verduidelijken wat de rol voor de provincie precies is? We lezen iets over vroeg betrokken worden om zo het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen, maar wat houdt dat precies in? Heeft dat te maken met omgevingsvergunningen of wet natuurbescherming of ook andere zaken? En wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van de al reeds bestaande samenwerkingen met de gemeentes?
  • En tot slot een algemene vraag: is het ook de bedoeling dat wij als Staten meelezen met het plan van aanpak waar de CvdK later dit jaar mee zal komen? En zo ja, welke rol is dan voor de Provinciale Staten weggelegd?

Het CDA blijft actief betrokken bij deze kwesties en zal zich blijven inzetten voor een integere politiek en een effectief migratiebeleid in Zeeland.