30 juni 2023

Over het coalitie-akkoord: fors aan de slag!

Vrijdag 30 juni - MIDDELBURG - Gedurende de Statenvergadering van vrijdag 30 juni is vandaag gedebatteerd over het coalitie-akkoord voor de komende periode. Het akkoord, dat in één document is samengevat, belichaamt vier jaar werk vol ambitieuze doelstellingen en strategieën om de provincie naar een duurzame toekomst te leiden. Fractievoorzitter Hannie Kool-Blokland voerde het woord namens het CDA.

We gaan vier jaar fors aan het werk. Hoewel het document niet alle details van het vierjarig werk omvat, zullen deze in voor- en najaarsnota's, begrotingen, tussentijdse plannen en statenvoorstellen worden gepresenteerd. De Provincie Zeeland staat voor grote uitdagingen, zoals het aanpakken van landbouwgerelateerde kwesties en het nuchtere stikstofbeleid, waar Zeeland al vanaf het begin actief aan heeft gewerkt. Bovendien zijn energietransitie en klimaatadaptatie speerpunten waar de komende jaren grote veranderingen, aanpassingen en ontwikkelingen worden verwacht.

Woningopgave

Het vierjarig plan bevat ook een aantal opvallende hoogtepunten die het vermelden waard zijn. Een van deze hoogtepunten is de bouw van 16.500 woningen, een dringende behoefte voor mensen die al lange tijd wachten op huisvesting. Daarnaast zal er een leefbaarheidsagenda en een fonds worden opgesteld om investeringen in dorpen en gemeenschappen mogelijk te maken, zowel individueel als in samenwerking met de regering.

Leefbaarheidsagenda

De provincie zal tevens haar steun verlenen aan Zeeuwse ondernemers om innovatie en verduurzaming te bevorderen. Ze streeft ernaar om van het industriecluster het meest groene van Nederland en zelfs van Europa te maken, aangezien verduurzaming als een grote kans wordt gezien. In samenwerking met boeren zal de natuur worden versterkt door middel van een nieuw gebiedsplan.

Naast economische en ecologische ontwikkelingen, wordt er ook aandacht besteed aan het bevorderen van een actieve levensstijl onder de inwoners van Zeeland. Door te investeren in het sportakkoord hoopt de provincie meer Zeeuwen aan het bewegen te krijgen. Bovendien zal de ontwikkelagenda voor cultuur worden omgezet in een uitvoeringsagenda, wat de basis van de culturele sector zal versterken. Er zal tevens meer geld worden vrijgemaakt voor het restaureren van historisch erfgoed.

We moeten dit samen gaan doen, voor Zeeland!

Met het oog op de uitdagingen en kansen die voor ons liggen, roept de provincie Zeeland op tot een gezamenlijke inspanning. Het plan benadrukt de wens voor een goede samenwerking in Provinciale Staten, met een constructief en doelgericht debat. Alleen door gezamenlijk op te treden kan Zeeland haar ambitieuze doelstellingen verwezenlijken en de provincie naar een bloeiende toekomst leiden.

Foto @Zeeuwse Bibliotheek