17 december 2021

Over het Deltaplan Zoet Water: "Nu we dit plan hebben, wordt het pas spannend."

Vrijdag 17 december - MIDDELBURG - Statenlid Anton Geluk heeft gesproken over het Deltaplan Zoet Water gedurende de Statenvergadering. Voor ons ligt het Zeeuws Deltaplan Zoet Water. Het CDA heeft zich van meet af aan ingezet voor een Zoet Waterplan voor Zeeland. Zoet water is namelijk niet alleen essentieel voor de Zeeuwse agrarische sector maar ook voor het beheer van onze natuurgebieden en dus voor de Zeeuwse samenleving. Kortom wij zijn blij met dit plan.

Nu we dit plan hebben, wordt het pas spannend. Hoe gaan we er met z’n allen voor zorgen dat dit Zeeuws Deltaplan Zoet Water een succes wordt voor natuur en landbouw en geen “papieren tijger” waar natuur en landbouw nu en in de toekomst niets aan hebben? Het CDA is van mening dat succes alleen bereikt kan worden wanneer concrete ideeën en maatregelen op korte termijn uitgevoerd worden. Het is daarom nodig dat het Masterplan, met 21 kansrijke oplossingen waar het samenwerkingsverband Zoet Water voor Zeeland zich voor in wilt zetten, deel uit maakt van het uitvoeringsprogramma Zeeuws Deltaplan Zoet Water.

We hebben al vaak over het Zeeuws Deltaplan Zoet Water gesproken en dus ook over de maatregelen die daarin worden genoemd. Het gaat dan ook te ver om deze nu weer te gaan bespreken. Een ding staat echter vast. Al deze maatregelen hebben blijvende aandacht en ondersteuning voor kennisontwikkeling nodig van de provincie. Kennisontwikkeling die investeringen in nieuwe technieken mogelijk maakt. Maar voorzitter, één maatregel willen we als CDA nog wel benoemen, nl “Water aanvoeren”. In het Deltaplan zijn voor Schouwen-Duiveland, Walcheren en Noord-Beveland de mogelijkheden voor aanvoer van zoet water van elders onderzocht. De conclusie in het plan luidt dat externe aanvoer vooralsnog economisch niet rendabel is. Om deze reden is “externe aanvoer van zoetwater” niet opgenomen in het uitvoeringsprogramma.

Wij vinden deze conclusie nog steeds voorbarig. Externe aanvoer is namelijk altijd duur.

Maar voorzitter, wat is duur?  Wat is duur voor het behouden van een uniek landbouwgebied wat Zeeland is? Liggend tussen R’dam en Antwerpen is Zeeland een gebied, waar een gezonde balans tussen plantaardige en dierlijke productie gerealiseerd kan worden. Wat gaan we doen als  maatregelen en innovaties op het gebied van nieuwe rassen, nieuwe teelten, waterberging, waterbesparing enz. geen oplossing bieden voor het huidige waterprobleem? Laten we de Zeeuwse landbouw dan kapot gaan? Laten we dan ons buitengebied verpauperen? Wie gaat ons landschap beheren wanneer onze boeren er niet meer zijn? En wie gaat het beheer dan betalen?

Maar, nogmaals wat is duur? Wanneer Nederland 25 miljard uitgeeft voor o.a.de uitkoop en verplaatsing van landbouwbedrijven. Kortom voorzitter, wanneer alle maatregelen en innovaties niet het gewenste resultaat opleveren, hebben we extern water nodig om de Zeeuwse boeren te behouden.

Voor het slagen van het Deltaplan Zoet Water moeten alle opties voor opslag of aanvoer van zoet water open blijven. Daarom komt het CDA samen met de SGP met een amendement om de conclusies over externe aanvoer van zoet water, zoals dit nu is verwoord in het Zeeuws Deltaplan Zoet Water, te wijzigen. Voorzitter, een eindbeslissing over externe wateraanvoer kun je alleen nemen wanneer alle belangenpartijen (vooral landbouw) gehoord zijn en alle beschikbare informatie in een besluit is meegenomen. Zoet Water voor de landbouw en de natuur in heel Zeeland is van een te groot belang. Dit is ook de reden dat wij als CDA statenfractie het initiatief van de motie Lobbydossier Zoetwater van de raadsfracties van het CDA en SGP op Schouwen-Duiveland volledig ondersteunen. In deze motie – die aangenomen is - roept de gemeenteraad van SD het college van Burgemeester en Wethouders op een lobbydossier op te stellen waarin de problematiek, oplossingsrichtingen en benodigde rol en middelen van de te benaderen overheden gedetailleerd uiteen wordt gezet inzake de zoetwaterproblematiek op Schouwen Duiveland.

Wat  de CDA fractie betreft, geldt dit niet alleen voor Schouwen-Duiveland en moet er een lobbydossier opgesteld worden voor zoet water in heel Zeeland. Ook in Zeeland geldt namelijk het gelijkwaardigheidsprincipe“ Elk gebied in Zeeland heeft recht op zoet water”. Ik constateer dat iedereen overal graag zoet water wilt. En ja, dat kost geld en is wellicht niet rendabel wanneer we alleen kijken naar de landbouw op korte termijn. Op langere termijn zullen de voordelen voor de landbouw verder toenemen en profiteert de natuur, het bedrijfsleven, de inwoners en dus kortom de gehele Zeeuwse samenleving hiervan. Wat niet in geld uit te drukken is.