19 april 2024

Over staalslakken: zorgdragen voor een schone Delta!

Vrijdag 19 april - MIDDELBURG - "Als voormalig Statenlid voor het CDA en een sterk voorvechter van transparantie en milieuverantwoordelijkheid, was ik als Statenlid in 2009 van mening dat we niet lichtvaardig moeten omgaan met kwesties die de natuurlijke omgeving van onze regio kunnen beïnvloeden," aldus Ad Lijmbach, Statenlid namens het CDA van 2002 tot 2011. Hij schreef een opiniestuk nu de discussie over het toepassen van staalslakken weer oplaait.

Opheldering over staalslakken

"Het voorstel om staal- en fosforslakken te gebruiken in de Zeeuwse delta heeft terecht tot vragen en zorgen geleid. Als vertegenwoordiger van ons volk was het mijn plicht om deze zorgen serieus te nemen en de juiste informatie te eisen voordat er verdere stappen worden genomen. Namens het CDA stelde ik daarom in 2009 schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten waarbij ik opheldering wilde over staalslakken. In deze vragen verzocht ik om duidelijkheid over de rapporten die beweren dat het gebruik van deze slakken geen schadelijke gevolgen heeft voor ons milieu."

Een appèl namens het Unesco erfgoed

"In lijn met deze zorgen en de noodzaak voor meer informatie dat toen leefde, past de motie van het BBB anno 2024 om het college op te dragen bij de minister aan te dringen op stoppen met het storten van staalslokken in ons Unesco erfgoed. Het is een appèl om zolang de uitslagen van de onderzoeken naar het uitlogen van zware metalen en andere schadelijke stoffen vanuit de staalslakken en het onderzoek van Imares naar de massale sterfte van schelpdieren in de Oosterschelde nog niet zijn afgerond, geen beslissingen te nemen die onomkeerbare gevolgen hebben voor onze Zeeuwse natuur."

Zorgdragen voor een schone Delta

"Daarnaast is het van essentieel belang dat de minister wordt gewezen op zijn plicht om zorg te dragen voor een duurzame en schone Delta. Dit vereist een grondige kennis van de mogelijke impact van het uitlogen van staalslakken op onze omgeving, dus ik ondersteun ook het verzoek om de minister te bevragen over welke onderzoeken zijn uitgevoerd of nog lopende zijn om duidelijkheid te verschaffen over deze kwestie."

Laten leiden door wetenschappelijk onderzoek

"Alleen door deze stappen te nemen en ons te laten leiden door wetenschappelijk onderzoek kunnen we de integriteit van onze natuurlijke omgeving behouden en ervoor zorgen dat onze acties in overeenstemming zijn met onze verantwoordelijkheid voor het milieu en de volksgezondheid."

Foto @Duikersgids.