19 april 2024

Over ZEH-dividend: "Zorgvuldigheid is een groot goed."

Vrijdag 19 april - MIDDELBURG - Tijdens de Statenvergadering heeft fractievoorzitter Hannie Kool-Blokland gesproken over het onderwerp ZEH-dividend.

Over het voorstel

De Provincie Zeeland kondigt aan dat er tussen 2024 en 2033 een geleidelijke uitkering zal plaatsvinden van de reserve Eigen Vermogen van Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V. (ZEH), voorheen bekend als PZEM N.V. Deze reserve, die per 31 december 2022 ongeveer €1,6 miljard bedraagt, zal uitgekeerd worden aan de Provincie Zeeland, die 50% van de aandelen van ZEH bezit. Dit komt neer op een bedrag van €800 miljoen dat over meerdere jaren middels dividend zal worden uitgekeerd.

In een brief gedateerd op 14 november 2023, met zaaknummer 359775, heeft de Provincie de Staten geïnformeerd over het proces om tot een kader te komen voor de inzet van het ZEH-dividend. In deze brief zijn de voorgeschiedenis, de aandeelhoudersstrategie van ZEH, het dividendbeleid van de gezamenlijke aandeelhouders, en de provinciale beleidslijn voor het ZEH-dividend toegelicht.

Tijdens een informatiesessie op 2 februari 2024 en een commissievergadering Bestuur op 1 maart 2024 hebben de Staten richting het college van de Provincie Zeeland kunnen aangeven wat zij belangrijk vinden voor de inzet van de ZEH-dividenden. Het voorliggende Statenvoorstel legt het afwegingskader voor de inzet van de ZEH-dividenden ter besluitvorming voor aan de Staten.

Over ZEH-dividend: "Zorgvuldigheid is een groot goed."

Het doel waarom wij een kader ZEH-dividend willen opstellen is dat we aan de voorkant heldere afspraken willen maken over de besteding van veel geld! Heel veel geld. In het coalitieakkoord is al opgenomen dat we dit vooral met elkaar willen doen, in een discussie waarin alle stemmen worden gehoord. Het is dan ook heel goed dat we met elkaar willen uitspreken dat we daar heel zorgvuldig mee om willen gaan: niet over de balk smijten, maar ervoor zorgen dat ook de mensen na ons de dividenden nog voor goede dingen voor Zeeland kunnen gebruiken.

Daarom stellen we het zeer op prijs dat we dit nu gezamenlijk in PS kunnen besluiten: zorgvuldig, met gebruikmaking van goede voorbeelden van de andere provincies, met nadruk op de goede beheersing, het veilig en beheerst beleggen, het aanwenden voor grote belangrijke zaken, en met oog voor een langdurige verantwoorde toekomst voor Zeeland waar het maatschappelijk belang voorop staat.

Voor het CDA zijn de kernpunten de volgende drie zaken: Structureel rendement genereren, aanwenden voor langdurige en duurzame verbeteringen voor Zeeland, en projecten met een groot maatschappelijk belang.

Zorgvuldigheid is een groot goed. We willen hier vanuit solide overleg en wijs beraad mee omgaan.

In februari en maart hebben we input gegeven, denklijnen meegegeven, en goede voorbeelden van andere provincies gezien.

Dan komen we nu bij de hoofdlijn zoals die in het voorstel staat en waar we mee kunnen instemmen, hoewel we sommige dingen iets willen aanpassen. Dat doen we in het amendement dat al is aangekondigd: 80% van de som moet vastgezet worden om de rendementen te blijven leveren: graag veilig belegd, niet risicovol, zonder dat er veel personele inzet voor nodig is, en met een behoorlijk rendement. Omdat Zeeland voor grote uitdagingen staat en omdat we in één keer een fors stamkapitaal willen opbouwen, willen we als mede-indiener van het amendement van de VVD bewerkstelligen dat eenmalig 90% van het kapitaal gestort wordt als stamkapitaal. Als je een loterij zou winnen – wat ik nog nooit heb gedaan – hoor je ook altijd dat het eerst goed en veilig vastzetten van het kapitaal een van de beste keuzes is. Die mensen gaan daarna nadenken over wat ze ermee willen. Wij doen dat op hoofdniveau nu, en zullen met het belegde vermogen jaarlijks de daadwerkelijke keuze voor besteding kunnen maken. Aanwending voor grote onderwerpen is prima, maar het leggen van de ondergrens bij 10 miljoen is voor ons te bepalend. Daarom voegen we in het amendement toe dat GS ook naar PS kan komen met gedegen onderbouwde voorstellen met een afwijkende financiële omvang, mits die projecten echt belangrijk zijn. In ieder geval willen we het dividend niet aanwenden voor incidentele tekorten, wel voor structuurversterkende projecten, en niet voor het eigen huishoudboekje van de provincie.

Graag zien we nauwkeurig dat aan Provinciale Staten goede en gedegen voorstellen worden voorgelegd, en dat daarop de beslissing kan worden genomen over de investeringsvoorstellen. Graag zien we een proces daartoe beschreven.

Tot slot, goed dat het kader nu wordt opgesteld. Het CDA hoopt en verwacht dat we elkaar hierin goed kunnen vinden, om als Provinciale Staten gezamenlijk de gelden aan te wenden voor een sterke Zeeuwse ontwikkeling.