19 april 2024

Statenlid Anton Geluk: "We geloven in een beter bereikbaar en leefbaar Zeeland."

Vrijdag 19 april - MIDDELBURG - Statenlid Anton Geluk heeft namens CDA Zeeland gesproken bij het onderwerp Regionale Mobiliteitsstrategie. De Regionale Mobiliteitsstrategie die op 17 december 2021 door Provinciale Staten is vastgesteld voorziet in een netwerk van buslijnen (in RMS: snelle busverbindingen) met meer kwalitatief hoogwaardige verbindingen, maar minder verbindingen dan in de huidige concessie. De buslijnen hebben een verbindende functie tussen Hubs en/of Begin- en Eindpunten met voldoende vervoervraag, maar geen ontsluitende functie. Reizigers kunnen met deze buslijnen snel van en naar Hubs reizen en hebben beschikking over Fijnmazige mobiliteitsdiensten waarmee in de directe omgeving verbindingen kunnen worden gerealiseerd en waarmee ook kan worden gereisd in aansluiting op de bus. In 2023 heeft de Provincie Zeeland het busvervoer vanaf Dienstregelingjaar 2025 (concessie Zeeland 2025) aanbesteed. Voor deze aanbesteding zijn geen inschrijvingen ontvangen. De Provincie Zeeland heeft dit geëvalueerd. In deze evaluatie zijn een aantal verbeterpunten door marktpartijen genoemd. Het betrof met name het tempo van de implementatie van het Zero Emissie materieel, het lijnennetwerk met relatief veel eenzijdige scholierenlijnen, de wendbaarheid van de concessie, de concessieduur inclusief voorwaarden van de verlenging en het financiële kader. De aanbestedingsstukken 2023 en de evaluatie zijn de basis geweest voor dit Ontwerp Programma van Eisen.

Goede verbindingen zijn essentieel voor de leefbaarheid in Zeeland

De afgelopen decennia heeft de mobiliteit een aanzienlijke transformatie ondergaan. Van auto's tot volle en lege bussen, en van toenemende veiligheid tot elektrische fietsen en stijgende brandstofprijzen. In onze provincie Zeeland moeten we op al deze veranderingen inspelen. Daarom zijn we gestart met de Regionale Mobiliteitsstrategie, om mobiliteit voor zowel de Zeeuwse burgers als bezoekers van onze prachtige provincie te waarborgen.

De Regionale Mobiliteitsstrategie Zeeland is een uitdagende opgave, gezien het belang van mobiliteit voor Zeeland. Een fijnmazig openbaar-vervoer netwerk binnen Zeeland en goede verbindingen naar dorpen en steden buiten onze provincie zijn essentieel voor de leefbaarheid en het vestigingsklimaat in Zeeland.

Flexibele mobiliteit is niet eenvoudig

Onze fractie blijft constructief meedenken over en meewerken aan een nieuw publiek vervoerssysteem dat dorpen, steden en wijken beter bereikbaar maakt. We hebben vertrouwen in een nieuw systeem van vaste dienstregelingen en vaste routes, gecombineerd met vraaggestuurde flexibele mobiliteit. We begrijpen echter dat dit niet eenvoudig zal zijn, gezien de vele reacties en ontwikkelingen van het afgelopen jaar.

Naar aanleiding van deze ontwikkelingen stelt Gedeputeerde Staten voor om de uitvoering van de Regionale Mobiliteitsstrategie aan te passen. Onze fractie kan zich vinden in dit voorstel. We willen echter kort ingaan op een aantal wijzigingen:

1. We steunen het stap voor stap realiseren van fijnmazige, flexibele mobiliteit via startprojecten, in plaats van een overgang van het huidige OV-systeem naar het toekomstige systeem in één keer eind 2024.
  2. We ondersteunen aanpassingen van de vaste lijnen in het ontwerp van het Programma van Eisen van de nieuwe OV-concessie naar aanleiding van ontvangen reacties.
  3. We vinden het realistisch om de concessieduur aan te passen naar 12 jaar, zodat vervoerders noodzakelijke investeringen in 12 jaar kunnen afschrijven.

We geloven in een beter bereikbaar en leefbaar Zeeland

Als CDA-fractie staan we achter het voorstel van GS om de Regionale Mobiliteitsstrategie uit te voeren volgens vijf voorgestelde punten. We benadrukken het belang van goede communicatie en regionale betrokkenheid bij de uitvoering van dit plan. We steunen de voorgestelde wijzigingen, ondanks de financiële consequenties, omdat we geloven dat dit zal bijdragen aan een beter bereikbare en leefbare provincie Zeeland.