11 mei 2023

Vertraagde energietransitie? CDA Zeeland stelt vragen over Stedin

Donderdag 11 mei - ZEELAND - Als netbeheerder Stedin onvoldoende financiële middelen heeft om te investeren in het Zeeuwse elektriciteitsnet, staat Zeeland voor langere wachttijden voor het plaatsen van laadpalen en elektriciteitsaansluitingen bij nieuwe woningen, congestie op het netwerk en een verhoogd risico op stroomstoringen. Dit kan leiden tot vertraging in de energietransitie in Zeeland, meldde de PZC op 9 mei[1]. In het bericht werd de woordvoerder van Stedin gequote: “Als we minder kunnen investeren, gaat dat inwoners en bedrijven raken.” Dit bericht verscheen ook in de Trouw en Omroep Zeeland.

Eerder heeft GS de Provinciale Staten van Zeeland middels een brief in november 2022 en mondelinge toelichting in verschillende commissies bestuur op de hoogte gebracht van de lopende gesprekken. De brief van Stedin werd gebracht als ‘breaking news’, terwijl het een opsomming is van reeds bekende feiten.

Desondanks heeft het CDA de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten:

1. Kan GS duiden waarom Stedin deze toon nu kiest, terwijl bij Provinciale Staten informatie bekend is dat er goede gesprekken lopen?

2. Stedin voert een wettelijke taak uit waarbij het niet uitmaakt of een gebied via gemeente of provincie aandeelhouder is. Klopt het nog steeds dat Stedin de keuzes waar te investeren op die wettelijke grondslag maakt?

3. Gesproken wordt over een bedrag van 1,3 miljard. In hoeverre is het überhaupt realistisch dat dit bedrag gevraagd wordt?

4. Een investering in het eigen vermogen van Stedin via een aandeelhouderschap zou altijd moeten renderen. Kan GS inzicht verschaffen in de rendementen die Stedin nu uitkeert aan haar huidige aandeelhouders en hoe zich dat verhoudt met mogelijk moeten lenen voor het inbrengen van dat eigen vermogen?

5. Gesproken wordt over vertraging van de energietransitie. Kan GS dat duiden? En hoe kan het Rijk aan de ene kant doelen vaststellen, maar aan de andere kant de financiering om die mogelijk te maken niet zelf beschikbaar stellen?

6. Wie draagt de verantwoordelijkheid als een bedrijf een hogere CO2-belasting moet gaan betalen, maar in haar verduurzamingsambities wordt geremd door het niet beschikbaar krijgen van de benodigde elektriciteit?

7. De (financierings)vraag aan Zeeland is zowel aan provincie als gemeenten. Is al duidelijk hoe de Zeeuwse gemeenten in dit dossier zitten?

8. Kan GS (voor de zekerheid) de planning voor dit dossier nogmaals geven?