03 oktober 2019

Welcome to Zeeland!

Donderdag 3 oktober - ZEELAND, MICHIGAN - Onze fractievoorzitter Hannie Kool-Blokland bezocht met een Zeeuwse delegatie van Provincie Zeeland, het Amerikaanse Zeeland en Holland te Michigan. Haar verslag lees je hieronder!

"De provincie Zeeland is op werkbezoek in Zeeland, Michigan en Holland, Michigan.  De ambassadeur Pete Hoekstra komt uit Michigan en heeft de relatie gelegd zodat er een brede groep van bedrijven, bestuurders, een onderwijs en een cultuurdelegatie deze week naar Michigan konden komen. Ook het consulaat-generaal van Chicago heeft heel hard gewerkt om interessante afspraken te kunnen maken.

In de cultuurdelegatie zijn Marjan Ruiter, directeur van het Zeeuws Museum, Perry Moree, Zeeuwse Bibliotheek en Planbureau, en ik als directeur van het Zeeuws Archief actief om met veel groepen in gesprek te gaan.

Veel mensen hebben hun wortels in Nederland liggen, en speciaal in Zeeland. Die Zeeuwse identiteit koesteren ze nog steeds. Voor mij is het interessant omdat wij de gegevens van de emigranten die uit Zeeland vertrokken zijn in de database Zeeuwen Gezocht hebben.  Wij zijn geïnteresseerd om gegevens te krijgen hoe het die mensen daarna is vergaan. Wat voor werk deden ze, hoe ging het met hun gezin, familie, kinderen? Welke moeilijkheden kregen ze en hoe losten ze die op?

Daarvoor is een relatie met het Van Raalte Instituut aan de Hope University,  met Calvin University en met de Zeeland Historical Society interessant!"

"Die Zeeuwse identiteit koesteren ze nog steeds."