13 maart 2024

Zeeland dringt aan op gunnen onderzeebootorder aan Saab-Damen

Woensdag 13 maart - DEN HAAG - De Provinciale Staten van Zeeland hebben het Kabinet aangespoord om de aanbesteding voor de nieuwe Nederlandse onderzeeboten toe te wijzen aan het bedrijf Saab-Damen, dat gevestigd is in Zeeland. In een brief aan het Kabinet benadrukten de Staten het belang van deze beslissing voor de regionale economie.

"Als belanghebbende provincie heeft dit onderwerp onze bijzondere aandacht," zo openden de Provinciale Staten van Zeeland hun brief aan het Kabinet. De nadruk lag op het feit dat het gunnen van de order aan Saab-Damen aanzienlijk zou bijdragen aan de Zeeuwse economie.

De indieners van de brief zijn van mening dat deze stap van het Kabinet de waardering zou tonen voor de rol van Zeeland in het grotere geheel van de Nederlandse economie. "Het gaat pas goed in Nederland als het overal goed gaat," aldus de indieners van de brief.

Het standpunt werd vanochtend overhandigd aan de Commissaris van de Koning, Han Polman, in Middelburg. Later op de dag werd het ook aangeboden aan de Tweede Kamer in Den Haag. De brief werd vergezeld van een bouwpakket voor een duikboot op maat, als symbool voor de technologische expertise en capaciteit van Saab-Damen.

De oproep van de Provinciale Staten van Zeeland benadrukt de lokale steun voor het bedrijf en benut de kans om de economische groei en werkgelegenheid in de regio te stimuleren.