09 december 2021

Motie Borstonderzoek

Tijdens de raadsvergadering van 14 december is het CDA initiatiefnemer van een motie over preventief borstonderzoek.

Het CDA Reimerswaal vindt het in het kader van de preventieve gezondheidszorg erg belangrijk dat het borstonderzoek tijdig periodiek plaats kan vinden om vroegtijdig eventuele afwijkingen te kunnen signaleren. We vinden het dan ook een slecht plan om de termijn van dit periodieke onderzoek tijdelijk van twee naar drie jaar te wijzigen zoals nu is besloten. Eveneens zou de leeftijdsgrens voor vrouwen om een uitnodiging voor een borstonderzoek te ontvangen moeten worden verlaagd van 50 naar 35 jaar.

Ondanks dat dit een aangelegenheid is waar wij als gemeente niets over te zeggen hebben, menen we deze toch in te dienen. Samen met heel veel andere gemeenten die deze motie al hebben aangenomen danwel nog gaan aannemen geven we een belangrijk signaal af richting de beleidsbepalers in Den Haag.