01 februari 2023

Besluiten over nieuwe school, evenementen en kleine windmolens

De eerste gemeenteraadsvergadering van dit jaar vond plaats op 31 januari. In deze vergadering is er hard gewerkt aan het verbeteren van de Krimpenerwaard, door middel van besluiten over nieuwe projecten, evenementenbeleid, toestaan van duurzame windenergie en mogelijke kansen voor de toekomst.

Nieuwe school en sporthal in Schoonhoven
CDA heeft ingestemd met het vrijmaken van een investeringsbudget van afgerond € 38,2 miljoen en goedkeuring van het bestemmingsplan voor de nieuwe school Schoonhovens College en sporthal De Meent. Het is goed om te zien dat de raad unaniem achter deze beslissing staat, aangezien nieuwe gebouwen (school en sporthal) hard nodig zijn.

Kleine windmolens
Zoals in de oordeelsvormende commissie al werd aangekondigd, heeft CDA geprobeerd om verbeteringen aan te brengen in het voorgestelde beleid voor kleine windmolens. Hierbij werd samengewerkt met andere politieke partijen en is een positievere benadering van het beleid bereikt. Ook is op initiatief van CDA afgesproken om de praktijk van het beleid in de loop van dit jaar te evalueren.

Nieuw evenementenbeleid
CDA vindt het voor de leefbaarheid van onze dorpen en steden belangrijk dat evenementen georganiseerd worden. Sommige verscherpingen op het voorgestelde beleid, zoals het terugbrengen van het maximale geluidsniveau om gehoorschade te voorkomen, ondersteunt het CDA. Andere voorgestelde en in meerderheid aangenomen verplichtingen (nieuwe afvalbakken, statiegeldsysteem, vervanging van werkende aggregaten) gaan ons te ver. Daarom stemden wij tegen deze wijzigingen. CDA staat open voor verbetering van evenementen, maar we willen ook voorkomen dat de regeldruk (te) groot wordt. Gelukkig zien we dat er in de evenementenbranche veel gedaan wordt aan duurzaamheid en bezoekers dit ook waarderen. Afdwingen met (nog meer) lokale regels is voor ons niet nodig.

Onderzoek naar gemeentelijk duurzaam energiebedrijf
CDA steunt het voorstel van SGP voor een onderzoek naar een mogelijk gemeentelijk duurzaam energiebedrijf. Hierbij is het belangrijk om te kijken hoe de samenleving kan meeprofiteren van de energietransitie en om te voorkomen dat alleen de grote marktpartijen hier hun voordeel uit halen. Het college heeft de motie overgenomen en zal terugkomen met verdere informatie over het vervolg van het onderzoek.

CDA Krimpenerwaard is tevreden met de besluiten die zijn genomen tijdens deze vergadering. Op naar de volgende!