28 oktober 2020

Begroting 2021 biedt weinig ruimte voor aanvullend beleid

Op de agenda van de Statencommissie Financiën, Cultuur, Bestuur en Economie (FCBE) stond tijdens de op 28 oktober gehouden commissievergadering onder andere de begroting 2021. Daaruit blijkt dat de vrije bestedingsruimte in 2021 ‘slechts’ zeshonderdduizend euro is. Dat biedt volgens de financieel woordvoerder van de CDA-Statenfractie Gertjan Zuur niet zoveel mogelijkheden voor aanvullend beleid of noodzakelijke steunmaatregelen zoals in het kader van de Coronacrisis. Dit zal volgens hem anders gefinancierd moeten worden.

Op termijn zal de provincie moeten lenen
De kerngegevens geven een volgens Gertjan Zuur overwegend positief beeld. “Maar de vóórtdurende mismatch tussen de baten en lasten baart ons nog steeds zorgen. De vraag is waar dit toe leidt. Dat hiermee de grote pot, soms te ruim bemeten, reserves daardoor afneemt, stemt ons tevreden. Maar met de kans dat er op termijn geleend zal moeten worden, met wellicht een stijgende rente, doet wel wat met het risicoprofiel van onze provincie. Daarnaast is het voor ons moeilijk te begrijpen dat we voor 2021 met een hoger risicobedrag, een lagere weerstandscapaciteit nodig hebben.” Hij vroeg zich af of bij de simulatie wel écht rekening is gehouden met de nieuwe economische realiteit. Gedeputeerde Bijl had hiervoor niet direct een antwoord paraat en zal daar later op terugkomen.

Reserves vaak ondoorzichtig
De reserves zijn altijd een veel besproken onderwerp in Provinciale Staten van Drenthe en voor velen een ondoorzichtig systeem. Daarom ook ziet Gertjan Zuur uit naar de door het College van Gedeputeerde Staten toegezegde herziene Beleidsnota reserves en voorzieningen en met name de uitwerking op de bestaande reserves. “Ik grijp maar even terug op de financiering van de Investeringsagenda, waarbij we zagen dat er bijna met speels gemak acht en een half miljoen euro uit de reserve Investeringen Verkeer en Vervoer wordt gehaald. Dat was toch niet voor niets bestemd en gereserveerd? Wat volgt er nog aan afboekingen vanwege overbodige reserves?”, zo vroeg de Christendemocraat zich af.

Vervanging asbestdaken
Veel vragen had Zuur ook over het bedrag dat in het verleden beschikbaar is gesteld voor de vervanging van asbestdaken. “Wij lezen dat er nog geld is vanuit de eerdere Investeringsagenda en dat de oude regeling is verlengd tot eind 2020. En dat een nieuwe regeling in de maak is. Maar kost de nieuwe regeling dan geen geld? Of zit er nog genoeg in het oude potje om dit te bekostigen? En wordt de vervanging van daken door zonnepanelen daarin ook gestimuleerd en/of financieel ondersteund? Onze fractie zou daar wel voorstander van zijn. Overigens zijn wij bijzonder blij met de aangekondigde en voorgenomen wijziging van het beleid via de provinciale omgevingsverordening ten aanzien van zon op land en zon op dak. Daar kijken wij reikhalzend naar uit.” Gedeputeerde Stelpstra gaf aan dat er nog voldoende geld is uit de bestaande regeling voor de vervanging van asbestdaken. Op vragen van Gertjan Zuur zegt Stelpstra met een nieuwe regeling te komen die ook deze vervanging in combinatie met het plaatsen van zonnepanelen promoot. Die antwoorden werden door het CDA met instemming ontvangen.