02 februari 2022

CDA dient namens alle fracties motie in tegen sluiting Kindercardiologisch centrum

Veel mensen en organisaties verzetten zich tegen het voorgenomen besluit van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om het Kindercardiologisch centrum van het UMCG te sluiten. Het CDA in het Noorden is gezamenlijk opgetrokken en heeft onder andere een manifestatie voor het UMCG georganiseerd om dit protest te laten zien en horen. Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van Drenthe heeft de fractievoorzitter van CDA Drenthe Bart van Dekken namens alle fracties een motie ingediend waarin het College van Gedeputeerde Staten wordt opgeroepen om de minister   te informeren over het gevoelen van het Drents Parlement over zijn voorgenomen besluit, hem te verzoeken bij die heroverweging de spreiding van de (kinder)hartchirurgie - cardiologie en de beschikbare kwaliteit, kennis en kunde van het UMCG mee te wegen om te komen tot het standpunt dat deze zorg in Noord-Nederland in Groningen dient te blijven.

Hieronder de bijdrage van Bart van Dekken bij het indienen van deze motie:

“Voorzitter, 2-2-2022. Maar ook 2 voor twaalf! We zijn in het Noorden nuchter en realistisch. Maar we moeten vandaag spreken over de grote zorgen die er Statenbreed zijn over een voorgenomen besluit om het KCC van het UMCG te sluiten. Het Kindercardiologisch centrum kan en moet regionaal openblijven! Dat is in het kort de intentie van de motie die wij vandaag Statenbreed indienen. In de aanloop naar vandaag is er veel gedaan rondom het UMCG. Het is echter ronduit teleurstellend dat het overleg dat op 20 januari met VWS en de academische centra wat somber is afgelopen. Zoals we weten is daar overleg gevoerd om de criteria waaronder dit besluit is genomen ten laste van Groningen en kennelijk ten voordele van Utrecht niet uit de verf genomen. Uit het overleg dat ik vanochtend had met Prof. Eduard Verhagen, als afdelingshoofd kindergeneeskunde in het Beatrix Kinderziekenhuis van het UMCG werkzaam, blijkt dat onze zorgen er moeten blijven! VWS geeft onvoldoende thuis om te kunnen spreken over de nieuwe criteria waaronder de besluitvorming vorm en inhoud kan krijgen. Laten we, en dat is een hartenkreet, vooral nu zorgvuldig zijn en temporiseren. Geen overhaaste beslissing ook al lijkt het een discussie van jaren. Dit moet en kan zo niet in Noord-Nederland! Ook bij het UMCG is men niet tegen centralisatie maar de regionale spreiding moet beter. Immers, in de regio Maastricht kan men vrij eenvoudig teruggrijpen op de universitaire centra in Leuven en Aken. In het Westen hebben we de spreiding goed voorstaan, maar voor de sociaaleconomische soms kwetsbare patiëntenpopulatie in Noord-Nederland is er simpelweg onvoldoende alternatief. En daarom deze motie.”

UMCG is moederziekenhuis
College van Gedeputeerde Staten was het bij monde van gedeputeerde Hans Kuipers volmondig eens met de indieners van de motie. “Onbegrijpelijk dat dit voorgenomen besluit is genomen en we gaan ons volop inzetten om het kabinet op andere gedachten te brengen.” Hij riep de statenleden op om ook via hun partijlijn het verzet met argumenten kenbaar te maken. Commissaris van de Koning Klijnsma gaf aan dat de Commissarissen van de Koning in het Noorden zich gezamenlijk inzetten om dit treurige besluit van tafel te krijgen. “Het UMCG is het moederziekenhuis van het Noorden en daar hoort Kindercardiologisch centrum bij.” De motie werd unaniem aangenomen.