21 oktober 2020

CDA: Niet wachten met veiligheidsmaatregelen N34 tot aanpassing weg

Op de agenda van de Commissie Omgevingsbeleid, die gehouden werd op 21 oktober 2020, stond ook een statenstuk dat gaat over de gedeeltelijke verdubbeling van de N34, de weg tussen Emmen en de Punt alsmede de verbetering van het verkeersplein Gieten. Dit stuk, Nota Reikwijdte en Detailniveau (NRD) geheten, is de volgende stap naar de procedure waarin de milieueffecten worden onderzocht. Er wordt beschreven welke kansrijke initiatieven worden onderzocht en hoe het onderzoek er moet uitzien. De NRD heeft in alle gemeentehuizen ter inzage gelegen en het heeft 83 zogenaamde zienswijzen opgeleverd van organisaties en individuele mensen. In 2022 moet Provinciale Staten besluiten welke variant het wordt.

Veiligheid voorop

De N34 is een weg waarop veel verkeersongevallen gebeuren en voor de CDA-Statenfractie staat verkeersveiligheid voorop. De N34 voert volgens CDA-Statenlid Eline Vedder een donker lijstje aan. “Een lijstje met intensiteit van ongelukken, waar we niet blij mee zijn en waar we iets aan moeten doen. Niet voor niets heeft mijn fractie onlangs nog schriftelijke vragen gesteld over korte termijn maatregelen voor het vergroten van de veiligheid. Via die zorgen over veiligheid ben je met een één hink-stap-sprong bij de verdubbelingsdiscussie. Want over verdubbeling bestaat veel verschil van mening. Van helemaal niet, tot de hele weg, en alles er tussenin. Wat we wél allemaal willen is dat de mensen die we liefhebben weer veilig bij ons thuiskomen. De conclusie dat rijbaanscheiding hiervoor nodig is ligt voor de hand en we begrijpen ook de argumenten voor een 2x2 boven een 2x1 wegindeling. De roep om het onderzoek naar een alternatief die de veiligheid bevordert, maar juist niet leidt tot (partiele) verdubbeling, is óók erg begrijpelijk. De N34 loopt immers door bijzondere gebieden en daar mogen we dus ook bijzondere aandacht voor hebben.”

Ook huidige situatie meenemen in variantenonderzoek
Al was het maar voor het waarborgen van de kwaliteit van besluitvorming zou de CDA-fractie het toejuichen als buiten de huidige elf gedefinieerde varianten van niets doen, tot alles verdubbelen en alles er tussenin, óók een 80km weg met blokjes op de middenberm en een algeheel inhaalverbod in de Milieueffectrapportage wordt meegenomen. “Niet voor niks adviseert de commissie voor de MER zelf al om de bandbreedte van mogelijke oplossingen te vergroten en het onderzoek breder in te steken “, zegt Eline.

Nu veiligheidsmaatregelen nemen
Het volledige traject gaat lange tijd duren en Eline Vedder vroeg zich af of er nou echt geen maatregelen te bedenken zijn die we in de tussentijd kunnen doen om de veiligheid te verbeteren. In het onderzoek wordt volgens haar geconstateerd dat behalve het ontbreken van rijbaanscheiding er nog drie afwijkingen zijn van de uitgangspunten voor een duurzaam veilig wegontwerp. “Het inhaalverbod is niet consistent en herkenbaar, de obstakelvrije zone is niet overal gerealiseerd en aanpassing weginrichting is nodig bij tankstations en verzorgingsplaatsen om keren op de weg onmogelijk maken. Wanneer gaan we met deze zaken aan de slag? In antwoord op de door mijn fractie gestelde schriftelijke vragen werd onder andere geantwoord dat waarschuwingsblokjes worden geplaats tijdens onderhoud. Kunnen we dat niet naar voren halen, buiten de onderhoudswerkzaamheden om. Het kan niet zo zijn dat we acht jaar lang niets aan veiligheid doen, de CDA-fractie ziet graag dat hierop nu al wordt ingezet.”

N34 is een stroomweg 
Gedeputeerde Cees Bijl gaf aan dat de N34 een zogenaamde stroomweg is en Provinciale Staten van Drenthe hebben zelf vastgesteld in het Verkeers- en Vervoersplan dat de snelheid van een stroomweg honderd kilometer per uur is. Om die reden wil hij niet de variant van een 80-km weg meenemen in het onderzoek. Op verzoek van Eline Vedder onderzoekt gedeputeerde Bijl de mogelijkheden om op korte termijn de door haar geopperde veiligheidsmaatregelen door te voeren. 
 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.