12 november 2020

Dialoog cruciaal, voorkom het roken van de vredespijp

Tijdens de Algemene Beschouwingen, die werden gehouden tijdens de vergadering van Provinciale Staten van Drenthe op woensdag 11 november 2020, sprak CDA-fractievoorzitter Bart van Dekken over het betrekken van de inwoners van Drenthe bij belangrijke besluitvorming zoals de energietransitie. “Wat blijft het belangrijk om met elkaar in dialoog te blijven en te spreken over opvattingen die soms zo ver van jezelf afstaan.” Hij wil voorkomen dat er een vredespijp gerookt moet gaan worden en diende een motie in waarin hij het College van Gedeputeerde Staten verzocht om samen met gemeenten die burgerparticipatie nog meer vorm te geven. Hieronder zijn integrale bijdrage.

“Voorzitter, In een land waar ooit cowboys en indianen elkaar de hand gaven en soms zelfs de vredespijp rookten spraken ze een voor elkaar vreemde taal. De positieve intentie van die ander moest uit gedrag blijken, zeg maar de prettige non-verbale taal.  Als je niet wist wat het woord oorlog of haat betekende, dan kwam je daar soms pijnlijk achter, althans zo vertelt ons een oud indianenverhaal. Een tik achter de oren was veelal catastrofaal, maar iets met de vingers deed het ook toen al beter. De duim omhoog bijvoorbeeld is nog steeds een internationaal gebaar van ‘goed gedaan en mooi voor elkaar’ en er is het ‘fingerspitzengefühl’. De verbinding van woorden is een bijdrage en belangrijk onderdeel voor gesproken taal. En voorzitter, ik kan niet genoeg benadrukken dat in dat verband ondertiteling bij RTV-Drenthe voor een grote groep mensen van groot belang is.”

“In de groepsapp van deze Provinciale Staten gebruikte een lid het woord ‘mesjogge’. Het ging in die app over een bekende, nu nog zittende, president in het land van onder andere bleekgezichten en andere interessante mensen waar de spanning en polarisatie zo actueel extra voelbaar is. Wat blijft het belangrijk om met elkaar in dialoog te blijven en te spreken over opvattingen die soms zo ver van jezelf afstaan.  Waardering en waarheid komen niet vanzelf. Voorzitter, het is waar dat we in de veiligste provincie van een prachtig land wonen. Drenthe veilig, rustgevend en mooi voor elkaar. Dat is een keuze voorzitter, om de dingen mooi voor elkaar te maken en te houden. Wij zijn daar als CDA blij mee. In de commissievergaderingen hebben we als CDA al veel inhoud gewisseld rondom zowel de Begroting als de Investeringsagenda PLUS.”

“Voorzitter, is er dan niets meer te wensen of te zeggen? Natuurlijk wel. Het gaat best goed in Drenthe maar er kan altijd nog wel ergens iets beter. Het gaat dan om draagvlak voor ons beleid en de manier waarop we daarover spreken. Begrijpt iedereen waarom we de keuzes maken zoals we dat doen? Krijgen we die werkelijkheden goed voor het voetlicht anno 2020? Zeker voor de kwetsbare mensen in onze samenleving moeten we in Coronatijden bereikbaar en beschikbaar zijn. Het Drents noaberschap moeten we creatief ondersteunen. Mijn collega Ceciel Mentink sprak daar dit jaar eerder over bij de sociale agenda. Maar ook daarom ondersteunen we nu extra de culturele en museale sector en dienen de motie van de PvdA mede in.”

“Voor het nog groener beleven van onze prachtige Provincie is het van belang dat we niet alleen de wat grotere Drentse steden verder gaan vergroenen maar ook aandacht houden voor de plattelandsgemeenten of de kleinere steden zoals Coevorden. De maatwerkoplossingen rondom stikstof blijven ertoe doen. Problemen die daar zichtbaar zijn hebben de volle aandacht van ons College en gedeputeerde Jumelet is daar druk mee. Maar het mooi om te zien dat er steun komt voor het collegebeleid en de druk hoog blijft om ook aan de PAS-meldingen te werken. Ik vind het mooi dat daar vandaag op initiatief van Johan Moes en Siemen Vegter aandacht voor is.  Maatwerk voor beleven en bedrijvigheid mogelijk maken waardoor we weer verder kunnen met het inpassen van nieuwe natuur, voor boeren die hun best doen in het Drentse landschap en de cultuur van samendoen.”

“Ook het inpassen van nieuwe ontwikkelingen in ons landschap moeten we met draagvlak en steun van onze burgers goed doen. Het is pijnlijk wanneer je als burger het gevoel krijgt dat je niet meer gehoord wordt. Wanneer mensen met grote hoeden op plotseling windparken aanleggen en je daar als kleine indiaan het nakijken bij hebt. Mijn collega Eline Vedder sprak daar eerder in een Commissievergadering beeldend over. Voorzitter, het CDA wil graag dat we de beste varianten van meedoen en meepraten in overweging geven. Daarom dienen we vandaag, met de VVD, een motie in om de burgerparticipatie rondom de energietransitie nog beter te doen. Er is op dat punt nog veel mogelijk en willen meer creatieve verbinding en de constructieve samenwerking met iedereen.”

“Tot slot voorzitter moet het allemaal wel betaalbaar blijven. Het is mooi dat we een sluitende Begroting hebben en dat we een Investeringsagenda met een royale PLUS van meerdere miljoenen in het vooruitzicht stellen bij de invulling van de eerder uitgesproken kaders. We schuwen daarbij het aanboren van onze verschillende reserveringsfondsen niet. Ik ben het echter met onze financieel woordvoerder Gertjan Zuur eens dat we dat wel transparant en in de juiste systematiek moeten doen. Kaders stellen en daarna invullen is als werkwijze prima maar dan moet het proces van doelen stellen en uitwerken richting de beoogde effecten ook glashelder zijn. We moeten elkaar helpen om de juiste systematiek te vinden van een gedragen werkwijze rondom het financieel-fiscaal beleid.”

Voorzitter, ik rond af.  Wij stemmen als CDA van harte in met zowel de begroting als met de Investeringsagenda PLUS. Ik wil het College succes wensen met de inrichting en uitvoering. Ik heb respect voor de manier waarop we dit doen in Drenthe. Dat is geen verhaaltje maar een werkelijkheid, laten we voorkomen dat we met elkaar een vredespijp moeten roken. We hebben en houden het hier Mooi voor elkaar.”
De door Bart van Dekken ingediende motie over burgerparticipatie werd aangenomen met 35 stemmen voor en 4 stemmen tegen.