16 december 2020

Mobiliteitsprogramma staat symbool voor andere kijk op mobiliteit

Op de agenda van de Statencommissie Omgevingsbeleid (OGB), die gehouden werd op woensdag 2 december 2020, stond ook het Mobiliteitsprogramma 2021 – 2030. In dit programma heeft de provincie Drenthe haar visie op de mobiliteit in Drenthe opgeschreven. Het huidige Provinciaal Verkeer en Vervoerplan (PVVP) loopt af en daarvoor komt in de plaats het Mobiliteitsprogramma 2021 – 2030 (MP). Hierin is de visie op mobiliteit opnieuw uitgewerkt, bevat hoofdlijnen en is (financieel) kader stellend. Het is een uitwerking van de geactualiseerde Omgevingsvisie en nieuwe ontwikkelingen als het klimaatakkoord en andere bestuurlijke afspraken. Tegelijkertijd is er een Beleidskader Beheer en Onderhoud opgesteld met daarin een Meerjaren Onderhoudsprogramma (MJOP). Dat geeft inzicht in ontwikkelingen over meerdere jaren inclusief financiën. Het MP is afgestemd met de partners in het Verkeer en Vervoerberaad zoals alle Drentse gemeenten, Rijkswaterstaat en provincie. De hoofdkeuzes voor het nieuwe mobiliteitsbeleid zijn Toegankelijke en veilige bereikbaarheid, Mobiliteit op maat, Fiets als duurzaam alternatief, Adequaat openbaar vervoernetwerk en Duurzame oplossingen en innovatie.

Eline Vedder is onder andere woordvoerder Mobiliteit voor de CDA-Statenfractie. Zij vindt de stap van een verkeer- en vervoersplan naar een mobiliteitsprogramma symbool staan voor een andere, meer complete, kijk op mobiliteit. “Niet alleen hoe we ons gaan verplaatsen gaat veranderen, bijvoorbeeld door de opkomst van deelauto’s, de elektrische fiets, of wellicht nieuwe verbindingen als de Lelylijn of Nedersaksenlijn, maar ook het waarom veranderd door effecten als thuiswerken en het vervoeren van voorzieningen naar de mensen in plaats van de mensen naar de voorzieningen. Mooi dat er in die zin in de inleiding dan ook wordt gesproken over een ‘levend document’, want als we iets zeker weten is het dat we niet zeker weten hoe mobiliteit er over tien jaar uit ziet.”

Inwonerspeiling
Eline Vedder was verbaasd dat de gehouden inwonerspeiling de avond voor de commissievergadering alsnog aan de agenda was toegevoegd. Zij vroeg verantwoordelijk gedeputeerde of hij de uitkomsten van deze peiling al kon duiden. Via het Drents Panel zijn inwoners van Drenthe bevraagd hoe zij nu omgaan met mobiliteit en hoe zij in de toekomst verwachten gebruik te maken van verschillende vervoersmiddelen. Die peiling biedt Provinciale Staten inzicht in de fysieke mobiliteit van de Drentse bevolking, hun gebruik van vervoersmiddelen en hun verwachtingen ten aanzien van het gebruik van vervoersmiddelen in de nabije toekomst. “Wat we wel weten is welke kenwaarden we in die mobiliteit belangrijk vinden en die zien we terug in de hoofdkeuzes die zijn gemaakt in het mobiliteitsprogramma”, zegt Eline Vedder. “Deze hoofdkeuzes over veiligheid, duurzaamheid, openbaar vervoer en de fiets onderschrijven we van harte. Goed ook dat het Mobiliteitsprogramma is afgestemd met het Verkeer en Vervoerberaad.” In het Mobiliteitsprogramma had Eline Vedder niets gezien over het lesprogramma VOMOL (Veilig Omgaan Met Opvallend Landbouwverkeer) dat eerder op initiatief van het CDA actief werd onderwezen en daarmee een belangrijk middel is om de verkeersveiligheid, vooral voor jonge fietsers, te bevorderen. Het lesprogramma streeft naast gedragsbeïnvloeding ook naar het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. Zij vroeg verantwoordelijk gedeputeerde Bijl of er in het Mobiliteitsprogramma nog ruimte is voor het lesprogramma VOMOL. Hij moest haar het antwoord schuldig blijven maar zegde haar toe om op die vraag haar schriftelijk te antwoorden.

Meer inzicht
Tot slot benoemde Eline Vedder nog de financiële kant van het Mobiliteitsprogramma. “We zien een herstructurering van een heel aantal financiële stromen die naar onze inschatting gaan leiden tot meer inzicht. Het Beleidskader Beheer en Onderhoud met daarin een Meerjaren Onderhoudsprogramma geeft inzicht in ontwikkelingen over meerdere jaren en we zien de investeringen die nog in separate voorstellen aan Provinciale Staten zullen worden voorgelegd met belangstelling tegemoet.”

Provinciale Staten hebben het Mobiliteitsprogramma in de vergadering van 16 december 2021 ongewijzigd vastgesteld.