18 februari 2022

Zorgvuldigheid en draagvlak belangrijk bij ontwikkeling nieuwe natuur

De uitvoering van het natuurbeleid is in 2013 gedecentraliseerd van het Rijk naar de provincies. De afspraken hierover tussen het Rijk en de provincies zijn in dat jaar vastgelegd in het Natuurpact. De provincie Drenthe heeft dit vormgegeven in het Programma Natuurlijk Platteland (PNP) dat in 2016 is vastgesteld en doorloopt tot en met 2027. In 2021 is in een tussenevaluatie de balans opgemaakt en gekeken of de provincie Drenthe qua uitvoering op de juiste weg is, wat is de prognose, wat zijn succesfactoren en knelpunten en welke aanbevelingen kunnen op basis daarvan worden gedaan? Deze tussenevaluatie is uitgevoerd door middel van een analyse van documenten en interviews. 

Begin van transitie
De fracties van GroenLinks, PvdA en D66 hebben de tussenevaluatie PNP geagendeerd omdat ze zich zorgen maken dat het gerealiseerde aantal hectares nieuwe natuur niet lineair oploopt richting 2027 en interpreteren dat als ‘achterblijven’. “Nou, dat mag natuurlijk”, zegt Siemen Vegter namens de CDA-fractie. “De CDA-fractie trekt echter een andere conclusie uit deze tussenevaluatie. We zien namelijk in de tussenevaluatie benoemd dat het tempo waarmee Drenthe de opgave realiseert overeenkomt met het landelijke tempo én met de andere provincies op zandgrond. Oftewel, héél Nederland doet het even goed of even slecht, zo je wilt. En de reden daarvoor zien we in een van de aanbevelingen. Er is namelijk nogal wat gebeurt sinds 2013 toen we met het PNP begonnen zijn. Er is nogal wat bij gekomen in dat landelijk gebied zoals de dossiers stikstof, biodiversiteit, klimaat, de energietransitie, de woonopgave et cetera. Niet voor niks staat in die aanbeveling twee dat we aan het begin staan van een transitie. Dat die transitie vraagt om een integrale systeem- en gebiedsaanpak, zowel inhoudelijk als organisatorisch. Dat er wordt gesignaleerd dat alle partijen daarmee worstelen en dat interbestuurlijke samenwerking nog in de kinderschoenen staat omdat sectoraal werken immers altijd de norm is geweest. Dus blijft Drenthe achter? Net zo veel en net zo weinig als de rest van Nederland.” 

Boeren niet op de schopstoel zetten
Siemen Vegter vroeg zich af of het helpt als we gaan grijpen naar onteigening en wettelijke herverkaveling oftewel onze boeren op de schopstoel zetten. “Hiermee antwoordt de CDA-fractie met een resoluut nee. De woorden ‘versnelling’ en ‘onteigening’ staan eerder diametraal tegenover elkaar. En ik kan de fracties van GroenLinks, PvdA en D66 vertellen dat onteigening al helemáál geen snelle oplossing is maar meer een kwestie van decennia. Bovendien voorzitter, hecht de CDA-fractie meer waarde aan kwaliteit, zorgvuldigheid en draagvlak dan aan een magische datum en platte hectares. Tot slot vindt de CDA-fractie het buitengewoon opvallend dat er in de tekst van de drie initiatiefnemers geïmpliceerd wordt dat de provincie gebrek aan visie en sturing heeft zonder dat te onderbouwen. Voorzitter, daar is de CDA-fractie het absoluut niet mee eens.” 
 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.