Tijdens de Statenvergadering van 16 februari stond het onderwerp stikstof op de agenda. Er was een agendaverzoek vanuit de Staten om het voorstel van het Inter Provinciaal Overleg (IPO) te bespreken. In dit voorstel staan het aanbod van het IPO voor de bijdrage aan de oplossing van de stikstofcrisis.

Woordvoerder Anne Schelhaas wees erop dat dit plan niet rekening heeft gehouden met de plannen van het nieuwe kabinet en een aantal recente uitspraken van de rechter. Door deze factoren is er ook nog veel onduidelijkheid. “Wat wel duidelijk is dat er een probleem is en er snelle actie is vereist” aldus Anne Schelhaas.

Het CDA heeft daarom aan het college gevraagd om snel met een totaalvisie te komen. In deze visie moet worden uitgewerkt hoe het college denkt de stikstofdepositie te beperken, waarbij een balans wordt gevonden tussen boeren, bodem en omgeving. Dit betogen wij ook in het opiniestuk dat deze week is verschenen.