Als gevolg van het transitieplan OV wordt de route van buslijn 71 en 74 versnelt, zodra de nieuwe bushaltes voor Ingelum aan de N383 klaar zijn. Naar verwachting is dit vanaf december 2022. De dorpen Bitgum, Beetgumermolen en Ingelum hebben vanaf dat moment ieder een halte aan de provinciale weg N383. De bestaande bushaltes in en rondom deze drie dorpen vervallen en er komt een nieuwe bushalte Engelum aan de N383. Volgens de databank van Fryslân telt deze weg per werkdaggemiddelde ruim 6470 voertuigbewegingen, met andere woorden een drukke weg. Door het verplaatsen van de bushalte naar die N383, als gevolg van het strekken van lijn 71, heeft tot gevolg dat er voor de OV-gebruikers een verkeersonveilige situatie ontstaan.

Statenlid Anton Meijerman: “Wij willen nu weten wat de Provincie voor veiligheidsmaatregelen gaat nemen en of de besparing door het weghalen van de bushaltes in de dorpen opwegen tegen de kosten van te nemen veiligheidsmaatregelen ”.