Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 26 januari 2021 voerde Anton Meijerman het woord over over het Energieprogramma 2022- 2025. Een programma waarin wordt aangegeven hoe de provincie in wil zetten op duurzame energie, een onderwerp waar onze kernwaarde rentmeesterschap tot uiting komt. “Wij zijn rentmeesters van ons gemeenschappelijk huis: de aarde. Hier moeten wij zorg voor dragen en respect voor hebben; er is geen ruimte voor uitbuiting en uitputting. We hebben oog voor de kwaliteit van ûs Fryslân en de leefbaarheid van haar burgers”, aldus Anton Meijerman.

Een andere kernwaarde die belangrijk is bij dit stuk is solidariteit. Solidariteit met mensen die een kleine portemonnee hebben en niet het geld hebben om hun huis te isoleren of, met de stijgende gasprijzen, de energierekening niet kunnen betalen. Uit de bijdrage van Anton Meijerman: ‘De transitie staat en valt met draagvlak; solidariteit betekent dat de bestaande ongelijkheid niet door de energietransitie groter wordt. CDA wil dat de provincie verantwoordelijkheid neemt en alles doet om haar faciliterende en stimulerende rol uit te voeren. Niemand mag lijden aan energiearmoede en hier moet de provincie haar steentje bijdragen’.

Het programma is aangenomen door de Staten, wel met veel voorstellen die er nog in verwerkt moeten worden. Wij hopen dat de gedeputeerde hier goed mee aan de slag gaat.